UKK – Usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin Louneasta, palveluistamme, tuotteistamme ja käytännöistämme. Tavoitteenamme on tarjota selkeää ja helposti löydettävää tietoa, joka auttaa sinua tekemään päätöksiä ja löytämään tarvitsemasi ratkaisut. Jos et löydä etsimääsi tietoa, voit aina ottaa meihin yhteyttä – autamme mielellämme!
Mikä on Lounea?
Mikä on Lounea?
Lounea on suomalainen valokuituoperaattori, joka rakentaa mutkatonta digitaalista arkea yli 130 vuoden kokemuksella. Olemme yksi maamme suurimmista valtakunnallisesti valokuituyhteyksiä kuluttajille ja yrityksille tarjoavista teleoperaattoreista sekä merkittävä ICT- ja tulostusratkaisuiden asiantuntija.
Vakavarainen Lounea koostuu kahdesta liiketoiminnasta; valokuiduista ja ICT-ratkaisuista. Meidän tehtävämme on mahdollistaa asiakkaillemme mutkaton arki niin kotona kuin töissäkin. Tämä tarkoittaa selkeitä, luotettavia ja helpommin ostettavia tietoliikenneyhteyksiä ja yrityspalveluita. Olemme helposti lähestyttäviä ja asiantuntevia; meillä yhteydenottoosi vastaa ammattitaitoinen lounealainen. Meillä asiat toimivat.
Minulla olisi kysyttävää palveluistanne, miten saan otettua yhteyttä?
Saat parhaiten tietoa palveluistamme ja tuotteistamme asiakaspalvelumme kautta. Voit ottaa heihin yhteyttä lomakkeella ja puhelimitse. Meillä on myös muutama asiakaspalvelupiste auki, jossa voit keskustella asiakaspalvelumme kanssa kasvokkain.
Tarjoamme asiakkaillemme maksuttoman 24/7 asiakastuen, he auttavat sinua mielellään mm. Lounean palvelujen ja tuotteiden tekninen ongelmatilanteissa (esim. nettiyhteydet, tv-kuva, langaton verkko).
Miten voin hakea Lounealle töihin?
Julkaisemme avoimet työpaikkamme verkkosivuillamme, mutta tehokkain tapa päästä mukaan on jättää avoin hakemus. Usein ennen uuden työpaikkailmoituksen julkaisua löydämme sopivan kandidaatin jo saapuneiden hakemusten joukosta. Suosittelemme tutustumaan Töihin Lounealle -sivuun ja selvittämään, voisiko jokin tiimeistämme olla sinulle sopiva. Lähetä rohkeasti avoin hakemuksesi!
Miten tilaan Lounean eri palveluita tai tuotteita?
Voit tutustua tuote- ja palveluvalikoimaamme kätevästi suoraan verkkosivujemme kautta. Valikoimastamme löytyy mm. valokuituliittymät omakotitaloon tai taloyhtiöihin, laajakaistapalvelut, WiFi-ratkaisut, kodin verkkolaitteet, TV ja viihde -palvelut, tietoturva, sähköposti- ja puhelinpalvelut.
Voit tilata sinua kiinnostavat tuotteet ja palvelut joko tuotteiden tai palveluiden omilta sivuilta löytyvien tilauslomakkeiden kautta tai OmaLounea-palvelusta. Mikäli asut alueella, jossa Lounea Valokuitu on saatavilla, voit tilata sen helposti suoraan asiakaspalvelumme kautta.
Mikä on OmaLounea?
OmaLounea on nykyisille ja uusille asiakkaillemme tarkoitettu palvelu, jonka kautta pystyt tilaamaan tuotteita ja palveluitamme sekä hoitamaan asiakkuuteesi liittyvät asiat jonottamatta ja edullisesti - juuri silloin kun sinulle sopii:
- Muuta yhteytesi nopeutta
- Tilaa uusia tuotteita ja palveluita
- Tarkastele tietojasi sekä avoimia ja maksettuja laskujasi
- Vaihda laskun eräpäivää
- Hae lisää maksuaikaa jopa 30 päivää
Mikä on Lounea Valokuitu?
Mikä on valokuitu?
Valokuitu on ohut, puhdistetusta kvartsilasista valmistettu johdin, jossa voidaan siirtää tietoa laservalolla hyvin nopeasti. Se tarjoaa ylivertaisen tasaisen ja vakaan yhteyden, sillä valokuidun kapasiteetti on käytännössä rajaton.
Yhteytesi ei riipu siitä, miten muu naapurusto sattuu käyttämään nettiä juuri nyt, sillä valokuidulla varmistat, että koko perheen läppärit, ipadit, TV:t, nettipelit ja suoratoistopalvelut toimivat sujuvasti useilla laitteilla yhtä aikaa - yhteytesi toimii aina sillä nopeudella mitä on luvattukin.
Valokuitu-kaapelit asennetaan suojaputkissa maan alle suojaan eli myrskyt eivät vaikuta valokuidun toimintaan.
Miten tilaan valokuidun?
Klikkaa osoitteeseen kuitusaatavuus.lounea.fi, jossa voit tarkistaa, onko osoitteesi toiminta-alueellamme. Syötä postinumerosi tai tarkka osoitteesi palveluhaun kenttään, ja saat tiedon siitä, onko valokuitu saatavilla alueellasi.
Jos osoitteesi sijaitsee toiminta-alueellamme, voit tilata kuituliittymän verkkokaupastamme tai jättää yhteystietosi lomakkeella, jolloin myyntineuvottelijamme on sinuun yhteydessä ja kertoo tarkemmat hinta- ja toimitustiedot.
Jos emme vielä toimi alueellasi, voit osoittaa kiinnostuksesi jättämällä yhteystietosi. Olemme sinuun yhteydessä, mikäli myynti alueella alkaa. Kannattaa myös vinkata naapureille, sillä toteutamme alueita sen mukaan, missä on eniten kiinnostusta.
Tarkista Lounea Valokuidun saatavuus alueellasi
Asun taloyhtiössä, miten saan valokuidun käyttööni?
Taloyhtiöissä päätöksen valokuituliittymien hankinnasta tekee yhtiökokous.
Jos taloyhtiösi on Lounean valokuitualueella ja se on tehnyt valokuitusopimuksen, voit ostaa asuntoosi lisänopeuden ja tarvittavan modeemin OmaLouneasta.
Mikäli taloyhtiössäsi ei vielä ole valokuitua, ota yhteyttä taloyhtiösi hallitukseen. Kerro myös meille kiinnostuksestasi valokuituun ja jätä yhteystietosi kuitusaatavuus.lounea.fi -sivun kautta!
Mitä valokuituliittymä maksaa?
Lounean valokuituliittymän hinta vaihtelee alueittain. Oman alueesi hinnan saat syöttämällä osoitteesi kuitusaatavuustyökaluun tai ottamalla yhteyttä alueesi omakoti- ja paritalomyyntiin tai taloyhtiömyyntiin.
Liittymän hinta on mahdollista maksaa joko kerralla tai useammassa erässä rahoituksella. Valokuituliittymä on myös kotitalousvähennyskelpoinen. Lue lisää ehdoista verottajan sivuilta.
Miten valokuituprojekti etenee?
Projekti siirtyy rakennusvaiheeseen, kun alueellasi on tarpeeksi sopimuksen tehneitä. Suunnittelemme asennuksen käytännön toteutuksen ja neuvottelemme siitä työn suorittavan urakoitsijan kanssa. Suunnitteluvaiheen jälkeen alueella alkavat kaivut, joista tiedotamme kaikkia alueen asukkaita. Sopimuksen tehneiden kanssa teemme vielä erikseen tonttikaivusopimuksen, jossa yhdessä katsomme ja suunnittelemme kaivureitit tontilla.
Kaivut kestävät yleensä n. 3-10 viikkoa alueen koosta ja kaivukaudesta riippuen. Kaivuiden valmistuttua teemme vielä kytkentätöitä katujakokaapeissa ja asennamme laitetilat valmiiksi. Tämän jälkeen aloitamme valokuidun käyttöönotot kiinteistöissä.
Miten valokuituliittymän tuodaan kotiini?
Valokuidun rakentaminen lähtee liikkeelle palaverista kuitusuunnittelijamme kanssa, joka suunnittelee kaivureitin tontille sekä kanssasi läpiviennin kiinteistöösi ja valokuitupäätteen asennussijainnin. Yhteistyön avulla pyrimme minimoimaan pihallesi koituvat haitat kaivureitillä ja saat esittää toiveita mitä reittiä pitkin valokuitu asennetaan.
Pyrimme siihen, ettei suunnitellulla kaivureitillä ole istutuksia, laatoituksia tai asfaltointia. Rakennustöihin kuuluu, että urakoitsijamme peittää kaivannot ja siistii kaivuutöiden jäljet. Normaali valokuidun toimitus ei sisällä maan vaihtoa, multausta, uuden nurmikon istutusta eikä asfaltointia, laatoitusta tai muita pinnoitetta. Hinta sisältää kaivujäljen tasoittamisen kaivinkoneen kauhalla.
Asennamme kotiisi valokuitupäätelaitteen, joka muuttaa valokuitukaapelissa kulkevan optisen signaalin sähköiseen muotoon.
Mistä tiedän valokuituliittymäni tarkan toimitusajan?
Tarkistamme kuukausittain eri alueiden tilanteen ja teemme niiden pohjalta rakentamispäätöksiä, eli missä Lounea Valokuitu toteutuu. Toteutumiseen vaikuttaa se, että alueella on tarpeeksi liittymäsopimuksen tehneitä.
Kun alueellasi on tarpeeksi valokuitusopimuksen tehneitä, tiedotamme kaikkia alueen asukkaita tonttikaivuiden alkamisesta ja sovimme suunnittelupalavereista. Tiedotamme myös, jos alueellasi ei ole osoitettu riittävän paljon kiinnostusta Louna Valokuitua kohtaan eli jos hanke ei toteudukaan.
Pyrimme pitämään alueen asukkaat tietoisina miten valokuituhanke etenee tiedottamalla asiasta eri kanavien kautta.
Kuluttajien asiakaspalvelu
Mitkä ovat Lounean asiakaspalvelun yhteystiedot?
Kuluttaja- ja yritysasiakkaidemme asiakaspalvelun, asiakastuen ja myyjien yhteystiedot sekä muut yhteystiedot löytyvät keskitetysti yhdeltä sivulta.
Ajanvarauksella osakeasiat
Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin voit varata ajan asiakaskäynnille Salossa tai Forssassa. Lisätietoja sijoittajille löydät Usein kysyttyä -koontisivulta.
Mikä on OmaLounea?
Voit kirjautua OmaLouneaan ja käsitellä omia asiakastietojasi, tarkastella laskujasi, muuttaa liittymäsi nopeutta, tilata uusia tuotteita ja lisäpalveluita olemassa olevaan liittymään, sekä vaihtaa laskun maksupäivää.
Mitä teen vikatilanteissa?
Vikatilanteissa voit jättää häiriöilmoituksen lomakkeella
Mikä on kuluttaja-asiakkaiden palveluhinnasto?
Tämä hinnasto koskee kuluttaja-asiakkaita ja heille tarjottavia asiakaspalvelun lisäpalveluita ja palvelutöitä.
| LISÄPALVELUT | ETÄDIGIAPU | |||
| Laskukopio sähköpostitse | 5 €/kpl | Palvelutyö 30 min | 39,90 € | |
| Maksumuistutus (alv 0) | 5 €/kpl | Lisäpalvelutyö 15 min* | 19,90 € | |
| Maksupäivän siirto | 5 €/kpl |
| ||
| Virheellisten viitemaksujen korjaus | 5 €/kpl | |||
| Postitusmaksu | 10 €/kpl | |||
| Kuluttajan paperilaskuveloitus | 4,95 €/kpl | |||
*Lisäpalvelutyö on ostettavissa vain, jos palvelutyö 30 min hankittuna alkuun. Etädigiavun työn hinta määräytyy työn laajuuden ja vaativuuden mukaan. Tarkka hinta sovitaan aina asiakkaan kanssa ennen työn aloittamista. Laajemmat tai monimutkaisemmat työt hinnoitellaan tapauskohtaisesti.
Hinnat voimassa 15.1.2025 alkaen.
Miten Lounean palvelupisteet ovat auki?
Asiakaspalvelupisteemme ovat auki maanantaisin ja torstaisin klo 10-16 välisenä aikana. Muina aikoina saat asiakaspalvelumme kiinni sähköpostitse, täyttämällä yhteydenottolomakkeen tai puhelimitse.
Asiakaspalvelupisteemme Salossa, Forssassa ja Sastamalassa suljetaan 30.6.2025.
Asiakkaidemme asiointi on siirtynyt digikanaviin, ja myös me Lounealla keskitymme palvelemaan siellä, missä asiakkaat meitä tarvitsevat. Autamme sinua tuttuun tapaan puhelimitse ja verkossa. Osakeasioissa palvelemme jatkossa ajanvarauksella. Ota yhteyttä asiakaspalveluun ja varaa sopiva aika.
Miten kuluttaja-asiakkaiden laskutus toimii?
Laskut lähetetään pääsääntöisesti kuukausittain ja alle 18 euron laskut siirtyvät seuraavalle laskulle. Rahoitussopimusten laskutus alkaa palvelun toimituspäivästä. Ota yhteyttä asiakaspalveluun sopiaksesi rahoitussopimuksen loppulaskusta.
Saat ensimmäisen laskusi paperisena, mutta suosittelemme että otat e-laskun käyttöön ensimmäisen laskun maksamisen yhteydessä verkkopankkisi kautta. Voit tilata e-laskun verkkopankissasi ensimmäisen laskun maksamisen yhteydessä.
Jos haluat vaihtaa paperilaskun sähköiseksi, asiakaspalvelumme voi päivittää laskutustapasi. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme verkkolomakkeen avulla.
OmaLouneassa hoidat asiakkuuteesi liittyvät asiat jonottamatta ja edullisesti - juuri silloin kun sinulle sopii:
- Muuta yhteytesi nopeutta
- Tilaa uusia tuotteita ja palveluita
- Tarkastele tietojasi sekä avoimia ja maksettuja laskujasi
- Vaihda laskun eräpäivää
- Hae lisää maksuaikaa jopa 30 päivää
Yhteydenottolomake
Olen seutuverkkojen asiakas ja tarvitsen apua, mihin otan yhteyttä?
Cinia Oy:n seutuverkot ja taloyhtiöiden operaattoriliiketoiminta siirtyivät Lounealle 1.11.2023. Vastaamme jatkossa palveluiden tuottamisesta yli 20 valokuituyhtiölle, joiden verkkojen kautta palvellaan noin 20 000 asiakasta. Siirtyminen ei vaikuta nykyisiin palveluihisi, vaan ne jatkuvat ennallaan. Lisäksi voit edelleen asioida tuttujen yhteyshenkilöiden kanssa.
Ota suoraan yhteyttä seutuverkkopalvelujen asiakaspalveluun
Seutuverkkopalvelujen häiriöilmoitukset ja tekninen tuki:
puh. 09 68296012 (arkisin klo 9-18, lauantaisin klo 12-16)
sähköposti: asiakastuki@lounea.fi
Seutuverkkopalvelujen asiakaspalvelu ja laskutusasiat:
puh. 09 68296015 (arkisin klo 9-18, lauantaisin klo 12-16)
sähköposti: asiakaspalvelu@lounea.fi
Mitkä ovat yritysasiakaspalvelun yhteystiedot?
Löydät yritysasiakkaillemme suunnattujen palvelukanavien yhteystiedot ja aukioloajat alla olevan linkin kautta. Näiden kanavien kautta pystyt selvittämään mm. yrityksesi tilauksiin, palvelu- ja osoitteenmuutoksiin, laskukyselyihin ja maksuaikamuutoksiin liittyvät kyselyt. Sivulta löytyy myös ilmaisen 24/7 yritysasiakastuen ja etätuen yhteystiedot.
EU-asetus vaikuttaa laskujen maksuun
Muistathan jatkossa Lounean laskua maksaessasi kopioida saajanimen täsmälleen siinä muodossa kuin se näkyy laskulla.
9.10.2025 alkaen voimaan tuleva EU:n pikamaksuasetus tuo muutoksia laskujen maksamiseen. Pankit ottavat käyttöön maksunsaajan tarkistuspalvelun, joka tarkistaa maksun yhteydessä, vastaavatko maksulle annetut saajan tiedot tilin todellista omistajaa. Palvelun tarkoituksena on lisätä tilimaksamisen turvallisuutta, vähentää virheellisiä maksuja ja estää petoksia, joissa asiakasta huijataan lähettämään maksu väärän saajan nimellä.
Lisätietoa aiheesta löydät Finanssiala ry:n sivuilta:
Häiriö- ja ongelmatilanteet
Mitä teen, jos internet-yhteyteni pätkii tai ei toimi?
Ennen yhteydenottoa vikatilanteessa on hyödyllistä tarkistaa muutama asia. Tämä auttaa usein ratkaisemaan ongelman nopeasti ja vaivattomasti. Jos nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan riitä, häiriöilmoituksen tekeminen tai asiakastukeen yhteydenottaminen on seuraava askel.
Mikäli ongelma ei ratkennut, ota yhteyttä soittamalla ilmaiseen 24/7 asiakastukeemme puhelimitse (0800 30304) tai jätä häiriöilmoitus verkkolomakkeen kautta.
Kotini WiFi-verkon kuuluvuus on heikko, miten parannan sitä?
WiFi-signaalin parantaminen onnistuu useilla eri tavoilla. Sijoita reititin keskeiselle ja esteettömälle paikalle, kuten olohuoneeseen tai lähelle keskeistä työpistettä. Vältä reitittimen sijoittamista suljettuihin kaappeihin tai huoneisiin, joissa on paljon esteitä. Voit myös lisätä signaalin kantamaa mesh-järjestelmällä tai WiFi-toistimella, joka laajentaa verkkoa kodin eri osiin. Jos verkon toimivuus on heikko suurilla alueilla, asiakaspalvelumme voi auttaa suosittelemaan parhaita laitteita ja ratkaisuja.
Suosittelemme asiakkaillemme vaivatonta Lounea WiFi -palvelua, jonka avulla me pidämme huolen siitä, että sinun laitteesi toimivat kunnolla. Ylläpidämme WiFi-verkkoasi ja huolehdimme sen päivityksistä sekä mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisemisesta.
Jäikö jokin asia askarruttamaan?
Jos et löytänyt yltä vastausta sinua askarruttaviin kysymyksiin, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään! Olemme myös koonneet Tuki ja ohjeet -sivulle ohjeita Lounean palveluiden käyttöön ja vinkkejä ongelmien ratkaisemiseksi.