Hyppää pääsisältöön
Front page

Kokonaisvaltaiset ICT-palvelut tekevät Kiertokapulan arjesta sujuvampaa

Kun kysyt kumppaniyrityksestä apua ja saat vastaukseksi käytännön vinkkejä ja tutun ihmiskontaktin, luottamus syvenee. Näin on käynyt Kiertokapulan ja Lounean yhteistyössä.

Kiertokapula Oy on luottanut Louneaan jo vuodesta 2006 lähtien. Kiertokapulan tietohallintopäällikkö Ville Kallio kertoo, että yhteistyö lähti liikkeelle paikallisuudesta, koska yrityksillä oli toimintaa samoilla paikkakunnilla.

Kiertokapula on kolmentoista kunnan omistama jätehuoltoyhtiö. Sen palveluihin kuuluvat jätteidenkäsittelypalvelut teollisuuden ja kaupan tarpeisiin. Kiertokapula hoitaa jäteastioiden tyhjennykset, jätteiden lajittelun ja kuljetuksen sekä tarjoaa jätteiden vastaanottopisteitä asiakkaille.

Näkyvää ja konkreettista

Kiertokapulan nimi tulee siitä, että yrityksen toiminta alkoi Kapulan alueelta Hyvinkäältä. Siitä toiminta on siirtynyt myöhemmin Hämeenlinnaan.

“Meidän ydintoimintaa on jätehuolto ja kiertotalous. On kivaa olla töissä yrityksessä, jonka pääasiallinen tuote on näkyvää ja konkreettista”, Ville Kallio kertoo.

Kallio vastaa Kiertokapulalla henkilöstölle tarjotuista IT-palveluista, tuesta, tietoliikenteestä ja laitehankinnoista. 

“Yleisesti ottaen jos laitteessa, tietokoneessa tai mobiililaitteessa on jotain vikaa, sanon vaan että olkaa yhteydessä Louneaan”, Kallio kertoo.

Etätuki ja laitteiden hallinta helpottavat arkea

“Hallittavuus paranee. Kun palvelut on yhdessä paikassa, on helpompi hahmottaa palasia”

Viime vuosien aikana yhteistyö on kasvanut, kun Kiertokapulan toimipisteiden tietoliikennettä siirrettiin Lounealle. Jo aiemmin Lounealta oli tilattu yhteydet, IT-tukipalvelut, laitteet, M365-palvelut, virtuaalipalvelimet, etätuki ja tietoturva.

“Lounean kautta saa palvelua nopeammin kun jos palvelut olisi ostettu ripoteltuna”, Ville Kallio sanoo.

Ville Kallio kuvailee keskittämistä yhden luukun periaatteeksi. 

“Hallittavuus paranee. Kun palvelut on yhdessä paikassa, on helpompi hahmottaa palasia”, Kallio kertoo.

Aiemmin palveluita oli ostettu monelta eri toimittajalta. Monen eri toimittajan kautta tulevat palvelut toisaalta tukevat sitä, että valtaa ei anneta liikaa yhdelle toimijalle. 

“Tämä on ollut meille hyvä tässä hetkessä”, Ville Kallio kertoo.

Toimitusketjun hallinta ICT-palveluiden avulla

Keskittämisen hyödyt ovat näkyneet Kiertokapulan arjessa positiivisesti. Aiemmin eri paikoista ostetut palvelut ovat saattaneet tuottaa ongelmia palvelinten ja tietoliikenteen kanssa. Myös toimitusketjun hallinta on ollut hankalampaa. 

“Palvelun tasot ovat olleet parempia. Nopeasti on pystytty reagoimaan ja ratkaisemaan tietoliikenteeseen ja palvelimissa oleviin ongelmiin”, Ville Kallio kertoo.

Vahvuutena asiakaslähtöisyys

“Että ollaan eka ihmisiä, ajatellaan asiakkaan parasta ja halutaan auttaa. Tässä tehdään yhteistyötä ihmisten kesken”

Kallion mukaan Lounean yksi vahvuuksista on se, että yrityksessä osataan ajatella asiakkaan parasta.

“Että ollaan eka ihmisiä, ajatellaan asiakkaan parasta ja halutaan auttaa. Tässä tehdään yhteistyötä ihmisten kesken”, Kallio kertoo.

Ville Kallion mukaan yritysten välisessä yhteistyössä luottamus on usein toiminnan keskiössä. Kun yhteistyö sujuu luontevasti, on helpompaa tarttua myös vaikeampiin kehityskohtiin.

“Uskalletaan mennä yhdessä vähän vaikeammillekin alueille ja lähteä kehittämään. Mutta siinä inhimillisyys on tärkeä tekijä”, Kallio kertoo.

Vuorovaikutuksella voi erottua

Tekoäly on ottanut huimia harppauksia viime vuosina ja se on tuonut mukanaan paljon helpotusta monen yrityksen arkeen ja prosesseihin. Ville Kallion mukaan tekoälyn aikakaudella ihmisten välinen vuorovaikutus on parhaimmillaan erottumistekijä.

“Se rakentaa aina luottamusta, että siellä on henkilöstössä ihmisiä, joilla on muitakin intressejä kun pelkkä myyminen tai lisätienestin hankkiminen. Tuntuu, että Lounealta saa pyyteetöntä, hyvää palvelua”, Kallio sanoo.

 

Tutustu yrityspalveluihimme