Lounean suuri nettikysely
Selvitimme, miltä suomalaisten digitaalinen elämä näyttää. Me Lounealla haluamme keskittyä parantamaan suomalaisten digiarkea, ja vuosittainen kyselytutkimus auttaa meitä ja teitä pysymään kartalla siitä, mitä yhteyksiltä vaaditaan ja miten meillä menee.

Lähes kaikki suomalaiset pitävät luotettavaa ja nopeaa internet-yhteyttä tärkeänä. Onhan se meidän tapamme pysyä yhteydessä toisiimme ja tietää, mitä maailmassa tapahtuu. Valtaosa vastaajista (86 %) ilmoitti viettävänsä yli kaksi tuntia päivässä netissä – noin puolet viettävät netin parissa yli neljä tuntia päivässä.
Suuri osa ajastamme kuluu internetin varassa, eikä sitä usein edes huomaa – ennen kuin yhteys katkeaa tai pätkii. Myös yhä suurempi osa kodin elektroniikasta ja koneista käyttää internettiä, eikä sitä välttämättä tule ajatelleeksi, että puhelimen viesti- ja muut sovellukset ovat yhteydessä nettiin koko ajan.
Kyselyn vastaus kuvastaneekin aktiivista aikaa internetissä jättäen huomiotta passiivisen ajan. Jos passiivinen aika otettaisiin lukuun, olisimmeko me kaikki netissä 100 % ajastamme?
![]() Vaikka luotettava nettiyhteys on tärkeä lähes kaikille suomalaisille, pätkivä netti on yhä ongelma yli kahdelle viidestä vastaajasta (42 %). Se vain toimii. |

Töissä hidasteleva yhteys häiritsee erityisesti etäpalavereja – lähes puolet vastanneista etätyöntekijöistä on kokenut ongelmia esimerkiksi videopalavereissa. Nettiyhteyden pitäisi helpottaa elämää – ei lisätä stressiä jo ennestään kuormittavaan työelämään.
Vapaa-ajalla netinkäytön pitäisi helpottaa elämää ja tarjota viihdettä. Silti yli puolet vastaajista on kokenut ongelmia suoratoistopalvelujen kanssa hidastelevan netin takia ja lähes kaksi kolmesta on törmännyt ongelmiin onlinepelien kanssa.
Hälyttävintä oli huomata, että lähes puolet suomalaisista on kokenut häiriöitä ihan tavallisen sivustosurffailun parissa. Jos rentouttava somehetki tai elokuvailta päättyy stressaantuneempana kuin sen aloittaessa, on yhteyksissä jotakin perustavanlaatuisesti vialla.
Vajaa kolmannes vastaajista ilmoitti, etteivät he koskaan koe stressiä pätkivän tai hidastelevan netin takia. Suurimmalla osalla (72 %) näin vastanneista oli valokuituyhteys.
![]()
Suuri osa suomalaisista kokee kuitenkin stressiä pätkivän tai hidastelevan netin takia. Noin joka kolmas (34 %) kokee ylimääräistä stressiä vähintään kuukausittain. |

Selkeä enemmistö valokuidun käyttäjistä kokee netin hidastelua vain harvoin tai ei koskaan. Muiden nettiyhteyksien käyttäjistä näin onnellisessa asemassa on vain 40 prosenttia. Netin ei nykypäivänä tarvitsisi hidastella lainkaan, sillä yhteen valokuitukaapeliin mahtuisi teoriassa vaikka koko Suomen internetliikenne.
![]() Myös stressi näyttäisi pysyvän paremmin hallinnassa, kun yhteys on vakaa – reilu kolme neljäsosaa valokuidun käyttäjistä (77 %) stressaa pätkivästä netistä harvemmin kuin kuukausittain. Muiden yhteyksien käyttäjistä verrattain stressitöntä digiarkea viettää vain puolet. |

Suuren nettikyselyn mukaan hieman yli puolet suomalaisista (54 %) tekee aktiivisesti jotain, kun netti pätkii kesken tärkeän tehtävän. Muut jäävät odottamaan yhteyden palautumista tai siirtyvät tekemään jotakin muuta.
Yleisin tapa pyrkiä eroon pätkivästä netistä on käynnistää laite tai reititin uudestaan.
Noin puolet suomalaisista on tehnyt toimenpiteitä parantaakseen kotinsa nettiyhteyttä. Kolmasosa heistä (32 %) on vaihtanut palveluntarjoajaa. Mutta paraneeko vaihtamalla? Se riippuu tietysti siitä, millaisen muutoksen tekee.
Toki jos vaihtaa huonosti kantavan mobiiliyhteyden valokuituun tai päivittää vanhan kaapeliverkon valokuitukaapeliin, yhteys nopeutuu ja vakautuu, mutta myös muuta on tehtävissä. Vanhentunut teknologia saattaa aiheuttaa pullonkaulan kodin wifi-verkkoon, joten reitittimet kannattaa päivittää. Myös reitittimien sijoittelu saattaa parantaa verkon kuuluvuutta. Lue Lounean asiantuntijan vinkit kodin yhteyksien parantamiseen.
Harva ottaa yhteyttä asiakaspalveluun joka kerta, kun netti hidastuu, mutta yli puolet (51 %) kyselyyn vastanneista on joskus valittanut pätkivästä internetyhteydestä palveluntarjoajan asiakaspalveluun. Kuinka hyvää asiakaspalvelua Suomessa sitten tarjotaan? Vastaukset asettuvat kauniille Gaussin käyrälle, eli vaihtelua riittää.
Näin luodaan parasta asiakaspalvelua
Tavoitteenamme on tarjota alan parasta, asiantuntevinta ja mutkattominta asiakaspalvelua. Sen resepti on tiimihengessä, tulosten mittaamisessa ja huolellisessa pohjatyössä: palveluneuvojiamme perehdytetään työhön viikkoja. Vaivannäkö kannattaa. Touko-kesäkuussa 2024 aloittaneiden uusien huoltoneuvojien saama asiakastyytyväisyysarvosana oli 8,7 kymmenestä.
Miten oma yhteytesi pärjäisi vertailussa?
Jos haluat netin, joka ei pätki, hidastele tai aiheuta stressiä..



