Hyppää pääsisältöön
Front page
12.6.2020
Tags:
palvelulaite
Elinkaaripalvelut
Yritysratkaisut

Elinkaaripalvelu tekee pienen yrityksen tietokonehankinnoista huolettomia

Palvelulaite helpottaa yrittäjän arkea

Tietokoneen hankkiminen voi olla pienelle yritykselle suuri menoerä – ja myös riski, jos laitteen takuu ei ole kunnossa eikä sen valintaan ole aikaa tai osaamista panostaa. Elinkaaripalvelu poistaa laitteiston omistamiseen liittyvät taloudelliset huolet ja tuo ajantasaiset koneet käden ulottuville. Pidennetty takuu ja nopeasti reagoiva tuki turvaavat, ettei työnteko pysähdy laiteongelmiin.

Moni yrittäjä havahtuu vaihtamaan tietokonetta siinä vaiheessa, kun laite hidastelee tai sanoo kokonaan sopimuksensa irti. Koneen pettäminen kriittisessä paikassa käy nopeasti kalliiksi, eikä katoavaa dataa saada aina pelastettua. Kiireessä ei myöskään aina ehditä selvittää, millainen uuden laitteen tulisi olla, jotta se soveltuisi käyttötarkoitukseensa mahdollisimman hyvin.

– Varsinkaan pienessä yrityksessä tietokoneiden miettimiselle ei välttämättä löydy aikaa, ja siksi uutta konetta aletaan usein etsiä vasta, kun vanhalla ei työnteko enää onnistu. Elinkaaripalvelu pitää laitteet ajan tasalla, sillä kolmen vuoden sopimuksen lähestyessä loppuaan muistuttelemme laitteen vaihtamisesta uuteen ja tehokkaampaan, kertoo Petteri Heinimaa, joka työskentelee Lounean yritysasiakaspalvelussa Sastamalassa.

 ”Yhä vähemmän ajatellaan, että yrityksen tietokoneet pitäisi omistaa itse. Laitteiden ulkoistaminen asiantuntijayritykselle tuo käyttömukavuutta ja turvaa työntekoon.”

 

Työkäyttöön riittävän tehokas kone oikeilla ominaisuuksilla

Sujuvaan työntekoon tarvitaan usein muutaman sadan euron kuluttajakonetta järeämpi laite. Lounean palvelulaitevalikoima kattaa tarkoin valitut, yrityskäyttöön suunnitellut kannettavat ja pöytäkoneet. Laitteet ovat myös räätälöitävissä enemmän tehoja vaativaan työhön, kuten graafiseen suunnitteluun.

Palvelulaitteen valintaan käytetään aikaa ja asiantuntemusta. Laitteen käyttöönotto on vaivatonta, kun sovittujen ohjelmien esiasennuksista huolehtivat ammattilaiset.

– Lähdemme liikkeelle kartoittamalla tarkkaan, mihin käyttöön tietokone tulee. Esimerkiksi laskutusohjelmat ja muut erikoisohjelmat täytyy ottaa käyttöönotossa huomioon, Heinimaa valaisee.

Alkukartoituksessa käydään läpi myös tietoturvan ja varmuuskopioinnin tarpeet. Ohjelmien asentamisen lisäksi on olennaista tarkistaa, että esimerkiksi varmistuspalvelu todella toimii, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Varmuuskopiointi on erityisen tärkeää, jos tietokoneelle tallennetaan tärkeitä dokumentteja tai käytettävät ohjelmat tuottavat arvokasta tietoa asiakkaista.

– Muistitikulle tallentaminen kerran puolessa vuodessa ei riitä. Siinä on iso riski, että tieto katoaa tai päätyy vääriin käsiin, muistuttaa Heinimaa.

Turvallista työntekoa läpi laitteen elinkaaren

Palvelulaite on turvallinen valinta, johon ei tarvitse sitoa kerralla paljon pääomaa – kannettavan tietokoneen saa käyttöönsä jopa 19 eurolla kuussa. Pidennetty takuu kattaa koko laitteen kolmivuotisen elinkaaren.

– Jos ostaa kertamaksulla tuhannen euron koneen ja se rikkoutuu vuoden jälkeen, on edessä äkkiä uusi iso investointi käyttöönottokustannuksineen, vertaa Heinimaa.

Jos palvelulaitteeseen tulee fyysinen vika, laitetta ei tarvitse lähettää valmistajalle, vaan huoltomies saadaan paikan päälle korjaustöihin. Lounean omassa tuessa ongelmanratkaisua ja huoltotoimenpiteitä helpottaa se, että laitteen tiedot ja sarjanumerot ovat valmiina järjestelmissä.

Kuukausihintainen laitehankinta on helppo budjetoida. Laitteen vaihtuessa kustannukset pysyvät samoina, ja data siirretään uuteen tietokoneeseen joko etänä tai asiakkaan luona. Käytetyt laitteet käsitellään asianmukaisesti niin, ettei asiakasdataa ole missään olosuhteissa mahdollista palauttaa.

– Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, mitä vanhalle koneelle pitäisi tehdä, kun se vaihdetaan uuteen. Tiedot eivät voi jäädä kierrätyspisteelle kenen tahansa poimittavaksi, sellainen voi olla todella vahingollista. On huolehdittava, että data häviää varmasti, sanoo Heinimaa.

Tenkkapoon hetkellä tuki palvelee

Petteri Heinimaa tietää, että pienen yrityksen IT-huolet ovat usein akuutteja ja arkipäiväisiä ja vaikuttavat nopeasti liiketoimintaan. Kun tietokone ei toimi ja laskuja pitäisi saada maailmalle, menee monella sormi suuhun. Toimivan koneen ja nettiyhteyden lisäksi onkin tärkeää, että on tiedossa, minne ottaa yhteyttä ongelman tai vian sattuessa.

Lounean asiantunteva asiakastuki palvelee vuorokauden ympäri. Yrittäjä voi valita palvelulaitteensa rinnalle myös yksilöllisemmän tukipalvelun.

– Pienyrittäjälle suosittelen työasemakohtaista tukipalvelua, jossa monet ongelmista pystytään ratkaisemaan etänä. Hätätilanteessa tuen yhteystiedot löytyvät tietokoneen kyljestä, eikä niitä tarvitse erikseen muistella, Heinimaa sanoo.

 

Lue, miksi yrityksen laitteet kannattaa hankkia palveluna

Tutustu elinkaaripalveluun tarkemmin