29.11.2021

Lounea toi 10 000Mb:n internetyhteydet kuluttajille

TIEDOTE 1.12.2021

Lounea tuo tänään 10 000 megan eli 10Gb:n internetyhteyden saataville kuluttajille, ja toimitukset alkavat tammikuussa 2022. 10Gb:n internetyhteys palvelee etenkin pelaajia sekä muita, suuria tiedostoja käsitteleviä, esimerkiksi etätyöskentelijöitä. Lounea on ensimmäinen suomalainen operaattori, joka tuo 10Gb:n yhteyden näin laajasti tarjolle kuluttajille. 10Gb:n internetyhteys on saatavilla Lounean valokuituliittymään.

Lounean lisänopeustuotteista vastaava Timo Toivonen sanoo nopeiden yhteyksien olevan jo nykypäivää. Lounean valokuituasiakkaista nykyisellään jo 28 % käyttää yli 100Mb:n internetyhteyttä.

- Kotitalouksissa on käytössä paljon erilaista tekniikkaa, joka hyödyntää internetiä joko langallisesti tai langattomasti. Jos perheessä pelataan verkko- ja tietokonepelejä tai tehdään etätöitä, suurten internetnopeuksien tarve kasvaa huomattavasti. Nykyiset pelitkin ovat jo niin suuria, että niiden lataaminen kestää hitaammalla yhteydellä useita tunteja, kun 10Gb:n yhteys lataa pelin muutamassa minuutissa, toteaa Toivonen.

Toivosen mukaan myös virtuaalitodellisuus ja siihen liittyvät sovellukset kehittyvät todella nopeasti. On vaikea arvioida kuinka paljon tarve hyvin nopeille yhteyksille tämän myötä tulee kasvamaan.

- Olemme varautuneet tähän muutokseen ja tuomme jo nyt verkon palvelut saataville, kertoo Toivonen.

10Gb:n yhteys on symmetrinen

Lounea muutti syksyllä kaikki 100Mb ja sitä suuremmat nopeudet symmetrisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että internetin teho on yhtä suuri laitteista ulos ja sisään. Uusi 10Gb:n yhteys on myös symmetrinen. Toivonen muistuttaa, että näin isoilla tehoilla myös laitteiden pitää olla päivitetty sopiviksi.

- Jotta internetyhteydestä saataisiin sen koko teho irti, on hyvä päivittää myös tietokone ja muut laitteet sopiviksi. Tietokone tarvitsee omanlaisensa verkkokortin, eivätkä kaikki langattoman verkon laitteetkaan tue näin suuria nopeuksia, kertoo Toivonen.

Timo Toivonen
timo.toivonen@lounea.fi