15.4.2019

Valokuidun asennuskaivut alkavat Säkylässä

Lounea aloittaa valokuituyhteyksien asennuskaivut pääsiäisen jälkeen.  Säkylän kunnanhallitus päätti joulukuussa lähteä Satakuntaliiton toteuttamaan laajakaistahankkeen kilpailutukseen. Lounea voitti Satakuntaliiton kilpailutuksen ja valittiin näin valokuituverkon toteuttajaksi.

Kuntalaiset ovat olleet aktiivisia

Lounea aloitti alkuvuodesta valokuitukiinnostuksen kartoittamisen Säkylässä. Kuntalaiset ovat ottaneet valokuidun ilolla vastaan, joten kaivut päästään aloittamaan jo ensi viikolla.

Parhaillaan alueella on käynnissä maastosuunnittelu, joka määrittää valokaapelin reitin maastossa. Kaivut aloitetaan Yläneeltä ja asennus etenee vaiheittain Länsi-Säkylään asti. Samaan aikaan keskustan alueella aletaan tehdä teiden alituksia. Kaivut on määrä saada päätökseen 30.11.2019 mennessä.

Säkylän kunnan asukkaat voivat ilmaista kiinnostuksensa valokuituun Lounean nettisivuilla. Lounean uusista alueista vastaava Aki Linnakoski muistuttaa myös taloyhtiöitä käsittelemään valokuituverkkoon liittymistä kevään 2019 yhtiökokouksissa.

- Kun päätökset verkkoon liittymisestä saadaan kesäkuun loppuun mennessä, saamme taloyhtiön palveluiden piiriin vielä tänä vuonna, Linnakoski kertoo.

Valokuitu palvelee niin yrityksiä kuin kuluttajia

Valokuitu on tehokas ja luotettava nettiyhteys, joka mahdollistaa monen hyviä yhteyksiä tarvitsevan palvelun käytön. Nykypäivänä toimivat nettiyhteydet ovat yhä useamman yrityksen toiminnan edellytys. Myös kotitalouksissa käytetään monenlaisia palveluita monilla eri päätteillä yhtäaikaisesti. Valokuitu on sijoitus kiinteistöön ja takaa pitkäaikaisen ratkaisun muuttuvassa maailmassa, sillä valokuidun kapasiteetti palvelee suuriakin nopeuksia rasittumatta.

Aki Linnakoski, myyntipäällikkö, Lounea

aki.linnakoski@lounea.fi