14.10.2021

Symmetrisillä nettiyhteyksillä etätyön tekeminen helpottuu

Lounea tuo lähes kaikille 100 M ja sitä suurempien valokuituyhteyksien laajakaista-asiakkailleen symmetriset internetyhteydet lokakuussa. Symmetrisillä yhteyksillä tarkoitetaan sitä, että internetyhteyden liikenne kulkee laitteista ulos ja sisään samalla nopeudella. Tämä mahdollistaa internetin käytön entistä sujuvammin, ilman katkoja. Erityisesti etätyöhön ja opiskeluun muutos luo merkittävän parannuksen.

Lounean johtaja Ari Ringborg kertoo, että symmetriset internetyhteydet ovat vastaus asiakkaiden toiveisiin.

– Usein netin aito nopeus on vain murto-osa siitä, mitä on luvattu. Valokuitu on tekniikkana ylivertainen ja pystyy tarjoamaan hyvin tarkasti juuri sen nopeuden, mitä asiakkaat odottavat. Nyt, kun internetyhteyksistä tulee symmetriset, valokuidun häiriöttömyys ja tehokkuus korostuu entisestään. Symmetriset yhteydet mahdollistavat esimerkiksi täysipainoisen etätyön tai opiskelun videoneuvotteluineen ja aineistojen siirtoineen, Ringborg toteaa.

Läheskään kaikki kiinteänkään verkon operaattorit eivät vielä tänä päivänä tarjoa asiakkailleen symmetrisiä internetyhteyksiä.

–Haluamme olla kehityksen kärjessä ja tuottaa asiakkaillemme sen laatuisia palveluita, joita he tarvitsevat, Ringborg sanoo.

Suomalaiset tarvitsevat nopeita internetyhteyksiä – Lounean asiakkaista yli 20 000:lla on käytössään nopea yhteys

Tarve yhä nopeammille internetyhteyksille kasvaa. Lounealla on yli 20 000 asiakasta, joilla on käytössään minimissään 100 M laajakaista. Tällä hetkellä suurin saatavilla oleva nopeus on 1000 M, mutta jouluun mennessä Lounea tarjoaa asiakkailleen jopa 10 000 M eli 10 gigan internetyhteyden.

–Viime vuosina myös nopeammat, 1000 M internetyhteydet, ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta asiakkaissa. Yhä useammat asiakkaat valitsevat nykyään jo 1000 M yhteyden. Ihmiset tekevät töitä kotona, kuluttavat netin yli viihdettä sekä omistavat erilaisia nettiin yhdistettyjä laitteita. Tarve nopeille yhteyksille kasvaa jatkuvasti, kertoo Ringborg.

Symmetriset internetyhteydet tulevat suurelle osalle Lounean valokuituverkossa olevia asiakkaita, joilla on käytössään 100 M tai suurempi netin nopeus. Omakotitaloissa tekniikka on valmiina olemassa, mutta taloyhtiöissä symmetriset yhteydet saadaan FTTH- (valokuitusisäverkon) ja Ethernet -tekniikan kohteisiin. Vanhemman tekniikan taloyhtiöt voivat muiden remonttien yhteyksissä uusia helposti myös sisäverkkotekniikan valokuitusisäverkoksi, jolloin symmetriset yhteydet ovat saatavilla.

Ari Ringborg

johtaja, henkilöasiakkaat ja taloyhtiöt