17.1.2023

Lounean valokuituverkko tavoittaa arviolta jo yli neljännesmiljoona suomalaista – valokuituverkko rakennetaan seuraavaksi Tampereelle, Kokkolaan ja Vaasaan

Lounea aloittaa valokuituverkon rakentamisen Tampereella, Kokkolassa ja Vaasassa tulevana keväänä. Valokuituliittymien kysyntä ylitti odotukset, joten verkon rakentamispäätökset päästiin tekemään varhaisessa vaiheessa. Lounea investoi kuluvan vuoden aikana valokuituverkkoon useita miljoonia ja tavoitteena on rakentaa kaupunkeihin kattava valokuituverkko.

- Lounean toiminta on viime vuosina laajentunut voimakkaasti ja Lounean valokuituverkko on nykyisin yhä useamman suomalaisen saatavilla. Laajentuminen uusille alueille jatkuu yhä, uusimmat valokuidun rakentamispäätökset teimme Tampereen, Kokkolan ja Vaasan alueille, kertoo Lounean johtaja Harri Suokko.

- Tarvittavat suunnittelu- ja kaivuresurssit on varattu, joten rakentaminen käynnistyy jo kuluvan vuoden kevään aikana. Liittymä kannattaa hankkia kotiin jo nyt, kun sen vielä saa kotiinsa ilman liittymismaksua ja liittymän saa käyttöönsä ensimmäisten joukossa, jatkaa Harri Suokko.

Suomessa on käynnissä valokuitubuumi

Valokuidun tarpeellisuuteen on herätty Suomessa ja kymmenet tuhannet kotitaloudet ovat vaihtamassa kotinsa nettiyhteyden valokuituun. Kotien ja yrityksien tiedonsiirtotarpeet tulevat kasvamaan edelleen tulevien vuosien aikana ja valokuituyhteys on ainoa toimiva ratkaisu kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Verkkoon liitettyjen laitteiden määrä kasvaa ja mm. viihde, pelit, TV-kuva, verkkokauppa, asiointipalvelut, etätyö ja pilvipalvelut vaativat entistä enemmän kaistaa.

- Entistä useampi kuluttaja ja yritys valitsee yhteydekseen vakaan ja luotettavan valokuidun, jonka rajaton tiedonsiirtokapasiteetti ja olematon latenssi tulevat mahdollistamaan myös tulevaisuuden palvelut kuten mm. virtuaalimaailmat, 3D-palvelut ja robotiikan, Lounean johtaja Jarno Laitinen kertoo.

Lounealla on pitkä historia valokuituverkkojen rakentamisessa

Lounean nopea ja täysin kotimainen valokuituliittymä on entistä useamman suomalaisen valinta kodin ja yrityksen ensisijaiseksi tietoliikenneyhteydeksi. Lounean valokuituverkkoon liitettyjen osoitteiden määrä on yli 100 000 kappaletta ja Lounean valokuituverkko tavoittaa arviolta yli neljännesmiljoona suomalaista. Valokuituverkkojen rakentaminen on ollut Lounean strateginen valinta vuodesta 2007 alkaen, jolloin Lounea aloitti voimakkaan panostuksen valokuituverkon rakentamiseen. Tähän mennessä Lounea on investoinut valokuituinfraan valtakunnallisesti yli 150 miljoonaa euroa.

- Meillä on pitkä historia ja vahvaa kokemusta valokuituverkkojen rakentamisesta. Suomen nopeimmin kasvavana valokuituoperaattorina, tulemme jatkossakin panostamaan voimakkaasti valokuituverkkojen rakentamiseen ja lähivuosien tavoitteemme on tuoda Lounean valokuituverkko mahdollisimman monen suomalaisen ulottuville, kertoo Lounean johtaja Jarno Laitinen. Pitkä historia valokuiturakentamisessa takaa laadukkaat ja sujuvat prosessit valokuidun kaivuista palveluiden käyttöön. Meillä on myös tutkitusti huipputyytyväiset asiakkaat, jatkaa Jarno Laitinen.

Harri Suokko, aluejohtaja
harri.suokko@lounea.fi