18.1.2021

Elisa ja Lounea yhteistyöhön kuiturakentamisessa

Elisa ja Länsi-Suomessa toimiva Lounea ovat sopineet yhteistyöstä, jossa yhtiöt perustavat  valtakunnalliseen kuituverkon rakentamiseen keskittyvän yhteisyrityksen. Yhteistyö käynnistyy ensimmäisissä pilottikohteissa alkuvuoden aikana.

Yhteisyrityksen kautta Lounea vastaa kuituverkon rakentamisesta ja palveluiden myynnistä Elisan brändillä. Elisa vastaa myytyjen palveluiden operoinnista ja laskutuksesta.

- Lounealla on pitkä kokemus menestyksellisestä kuiturakentamisesta ja myynnistä. Yhteistyöllä voimme laajentaa Elisan kuituverkon ja palveluiden saatavuutta uusille alueille, joissa on hyvä kuitukysyntä. Nopeiden yhteyksien kysyntä on merkittävästi kasvanut ja voimme tarjota nopeita yhteyksiä käyttäen sekä kuituverkkoa että nopeasti laajenevaa 5G-verkkoamme asiakkaan tarpeiden mukaisesti, kertoo Elisan liiketoimintajohtaja Juha Laukkanen.

- Yhteistyössä Elisan kanssa saamme rakennettua entistä enemmän valokuituverkkoja, joka on strategiamme kannalta erittäin merkittävä asia. Verkot tulevat rakentumaan sellaisille alueille, joissa Lounealla ei ole eikä tule olemaan omia verkkoja, kertoo Lounean johtaja Jari Lahti.

Rakentamista jatketaan pilottikohteista saatavien kokemusten perusteella asiakaskysynnän mukaisesti.

(Tiedotetta korjattu 19.1.2021. Tiedotteesta on poistettu maininta "Järjestelyllä on kilpailuviranomaisten hyväksyntä".)

Elisa Oyj, liiketoimintajohtaja ja Länsi-Suomen aluejohtaja Juha Laukkanen, puh. 050 506 8149, juha.laukkanen@elisa.fi

Lounea Palvelut Oy, johtaja Jari Lahti, puh. 044 773 3300, jari.lahti@lounea.fi

Elisa on tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden edelläkävijä. Asiakkaanamme on 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota, ja kattavassa verkossamme on yli 6,3 miljoonaa liittymää. Yhteistyö mm. Vodafonen ja Tele2:n kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Päämarkkina-alueemme ovat Suomi ja Viro, tarjoamme digitaalisia palveluita myös kansainvälisille markkinoille. Elisan osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 1,84 miljardia euroa ja henkilöstöä 4 900. Vastuullisena suomalaisena markkinajohtajana toimintaamme ohjaa toiminnan jatkuva parantaminen. Vuoden 2020 aikana olemme hiilineutraali yhtiö. Lisätietoja www.elisa.fi, Facebookissa @elisasuomi ja Twitterissä @ElisaOyj

Lounea on voimakkaasti kehittyvä tietoliikenneyhtiö ja Suomen 4. suurin teleoperaattori. Tarjoamme tietoliikenne ja ICT-palveluita kuluttajille, yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille. Olemme rakentaneet valokuituvalmiuden jo lähes 100 000 talouteen ja tuomme luotettavat sekä nopeat tietoliikenneyhteydet yhä uusille alueille. Lounealla on lähes 320 asiantuntijaa palveluksessaan ja vuoden 2019 liikevaihtomme oli 58 miljoonaa euroa. Lisätietoja www.lounea.fi