Hyppää pääsisältöön
Front page
20.3.2018
Tags:
hidas kotiverkko

Miksi kotiverkkosi matelee etanan lailla?

miksi kotiverkko hidastelee

Moni tuskailee pätkivän netin kanssa ja haukkuu operaattorinsa verkon pataluhaksi. Yllättävän usein vika löytyy kotiverkon vanhoista laitteista. Vanhassa tietotekniikassa ei todellakaan ole vara parempi. Esittelemme viisi yleistä murhetta, jotka voivat saada kotiverkkosi matelemaan etanan lailla. 

 

1. Vanhentunut reititin pätkii 

Reititin tai ”nettipurkki” - ”WLAN tukiasema”, on kodin tietoverkon sydän. Veren pumppaamisen sijaan, se pumppaa dataa sisään ja ulos verkostasi, hoitaa datavirrat ulkomaailman ja kotisi erilaisten nettiin yhdistettyjen laitteiden välillä. Reititin luo langattoman verkon kotiisi ja suojaa esim. kännykkääsi tai älytelevisiotasi palomuurilla ulkomaailmasta tulevilta tietoturvauhilta – ainakin perustasoisesti.

Nykyisin verkkosivut ja muut palvelut käyttävät runsaasti videoita ja muita elementtejä, jotka vaativat kapasiteettia uudessa mittakaavassa. Reititin, joka selvisi tehtävästään vuonna 2011 ihan ok, on nyt mahdottoman tehtävän edessä. Sen teho ja muisti eivät riitä raskaaseen tiedonsiirtoon yhtäaikaisesti monelle laitteelle. Myös reitittimen käyttämä WLAN-versio voi olla vanha ja siksi liian hidas nykykäyttöön.

 

2. Apua, kotini on kaapattu!

Vanhan reitittimen tietoturva on usein kyseenalainen. Valmistajat eivät tue vanhoja laitteita, eikä niiden ohjelmistosta julkaista uusia versioita, jotka suojaisivat nykyuhilta. Vuotavan reitittimen kautta tunkeutujat pääsevät käsiksi kodin laitteisiin tai itse reitittimeen, ja se voidaan kaapata osaksi roskapostia lähettävää bottiverkkoa. Kun reititin tekee töitä hiki hatussa hakkereille, se ei ehdi palvella omistajaansa. Myös operaattori saattaa joutua katkaisemaan häiriköivän kohteen nettiyhteyden kokonaan.

 

3. Veteraaniläppäri voi olla verkkosi heikoin lenkki

Uusi reititin ja uusi päätelaite esim. älypuhelin, toimivat ripeästi yhdessä. Kummatkin tukevat uusimpia WLAN-versioita. Jos samassa verkossa on käytössä vanhempien versioiden laitteita (esim. 802.11.b/g), sisäverkko mukautuu hitaan version yhteystapaan. Vanha läppäri voi siis osittain hyydyttää myös nopeammat naapurinsa.  Vastaavasti vanha reititin pakottaa uudenkin älypuhelimen toimimaan WLANissa nilkuttavalla nopeudella.

 

4. Rakkaat naapurit ja vanhat laitteet

Vanhimmat reitittimet ja päätelaitteet sekä ”hinnat alkaen” -luokan uudemmat laitteet käyttävät vain yhtä taajuusaluetta, 2,4 GHz kaistaa. Uudemmat ja edistyneemmät laitteet toimivat myös 5 GHz kaistalla. Jälkimmäinen on tarpeen parhaiden nopeuksien saavuttamiseksi, mutta tarjoaa lisäksi paljon lisää kanavakapasiteettia.

2,4 GHz kaista on usein taloyhtiöissä ruuhkainen. Kanavamäärä on pieni ja taajuudella on muutakin toimintaa, esim. jotkin langattomat kuulokkeet toimivat samalla kaistalla. Jos sinä ja naapurisi toimitte kaikki 2,4 GHz kaistalla, samalla kanavalla, häiritsette toistenne liikennettä ja molempien yhteydet hidastuvat.   

 

5. Alakerrassa toimii – yläkerrassa hyytyy?

Vanhoissa ja halvoissa uudemmissa reitittimissä on usein vain yksi antenni ja lähetinvastaanotin. Antenni voi olla myös kustannussyistä ja ulkonäönkin vuoksi sisäänrakennettu laitteen piirilevylle tai koteloon esim. metalliteipeillä. 

Näiden laitteiden signaali kantaa hyvin huoneen sisällä, mutta jo naapurihuoneessa signaalin voimakkuus voi heiketä ja yhteys hidastua. Monikerroksisissa kohteissa ongelma korostuu, ja yhteys voi heiketä jopa käyttökelvottomaksi. Myös kiinteistön rakenteilla, esim. ontelolaatoilla on suuri vaikutus käytännön suoritusarvoihin. 

Uusissa ja hyvälaatuisissa reitittimissä käytetään edistyneempää radiotekniikkaa ja useita ulkoisia antenneja (ns. Mimo-ratkaisu). Nämä selviävät haastavista olosuhteista paljon edeltäjiään paremmin, sekä yhteyden nopeus, että kantama parantuvat merkittävästi, kun laitteet päivitetään nykypäivän teknologiaan. 

 

Bonusvihje: Mistä lisää apua?

Jos ajatus uuden reitittimen valitsemisesta ja sen käyttöönotosta herättää lähinnä toivottomuuden tunteen, kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen. Laitteita on markkinoilla moneen lähtöön, eivätkä päältä kauniit kakut aina ole parhaita. Asiantuntija osaa opastaa mikä kalusto parhaiten sopii sinun kotiisi, tarvittaessa asennuskin voidaan hoitaa avaimet käteen ratkaisuna.

 

Perttu Paloheimo Lounea

Perttu Paloheimo

tuotepäällikkö, kuluttajatuotteet ja -palvelut

Puhelinnumero:
029 707 0307
Sähköposti:
perttu.paloheimo@lounea.fi