Hyppää pääsisältöön
Front page
bostadsrättsföreningens bredband

Välkommen att använda internet levererat av Lounea!

0

Sivu suomeksi

Ditt bostadsrättsförening har tagit ett klokt beslut och skrivit ett avtal för Louneas internetanslutning. Ta den kostnadsfria grundanslutningen i bruk genom att registrera den i OmaLounea-portalen, där du också enkelt kan beställa en snabbare anslutning eller köpa en ny WiFi-router.

5 enkla steg för att konfigurera nätverket:

  1. Gå till OmaLounea
  2. Skriv in din adress, inklusive Lägenhetsnummer
  3. Välj den kostnadsfria grundanslutningen eller välj en snabbare uppgradering
  4. Lägg till en streamingtjänst, internet­säkerhet eller en WiFi-router om det behövs
  5. Logga in med ditt befintliga OmaLounea-id eller registrera dig som ny användare. Du kommer att behöva använda en stark e-legitimation, som t.ex. verifiering med bank-id eller mobilcertifikat ("Mobiilivarmenne") för att bekräfta din identitet
  6. Kontrollera innehållet i din varukorg och bekräfta din beställning
  7. Klart!

Vi har skapat bildinstruktioner för att stödja registreringen och implementeringen av bostadsrättsföreningens bredband, och du hittar dem i slutet av listan med vanliga frågor.

Om du behöver hjälp eller mer information om våra tjänster, kontakta vår kundtjänst. De är glada att hjälpa dig med alla ämnen som rör Louneas tjänster och system. Du hittar kontaktinformation för vår kundtjänst här.

Vanliga frågor

Varför måste jag registrera mig?

Lounea och alla företag som erbjuder internetanslutningar har lagstadgade förpliktelser, inklusive att kommunicera med kunder som använder internetanslutningar samt upprätthålla en register över de användare som för närvarande delar de tilldelade IP-adresserna. Därför måste användarna av internetanslutningen identifiera sig genom att registrera sig.

Registreringskravet grundar sig bland annat på följande paragrafer och bestämmelser:

 

  • Lag om elektroniska kommunikationstjänster, 274 §: En teleoperatör måste omedelbart meddela abonnenten och användaren om det föreligger eller hotar en betydande säkerhetsincident eller annan händelse som hindrar eller väsentligt stör funktionen av kommunikationstjänsten.
  • Lag om elektroniska kommunikationstjänster, 157 §: Skyldighet att behålla uppgifter för myndighetsändamål. "...bevarandeskyldigheten gäller abonnentens och den registrerade användarens namn och adress, anslutningens identifierare och installationsadress samt information som gör det möjligt att identifiera användaren av kommunikationstjänsten, den enhet som används för kommunikation och tidpunkten samt varaktigheten för tjänstens användning."
  • Traficom-föreskrift M66, 13 §: En teleoperatör måste informera användarna om störningssituationer som avses i 11 § 2 momentet i denna föreskrift (Tröskel för att informera om störningar i drift) så långt som möjligt genom direkt kontakt med kunden.
  • Personuppgiftslagen, 13 §: Personnummer får behandlas om entydig identifiering av den registrerade är nödvändig för att utföra en i lag föreskriven uppgift samt för att förverkliga den registrerades eller registeransvariges rättigheter och skyldigheter.

    Vi säljer inte dina uppgifter eller på annat sätt lämnar dem vidare. Bekanta dig med vår registerbeskrivning för kundregistret.

     
När kan jag registrera mig?

Registreringen är möjlig i OmaLounea från dagen efter att din internetanslutning har aktiverats.

Kan jag registrera mig med en smartphone och mobilabonnemang?

Ja.

Registreringen är möjlig från vilken internetanslutning som helst. Registreringssidan fungerar på många olika enheter, inklusive smartphones och tablets. Var noga när du anger din adress.

Vad händer om jag inte registrerar mig?

En tid efter aktivering av din bostads internettjänst kommer din internetanslutning automatiskt att dirigera dig till en instruktionssida och därifrån vidare till registreringen på OmaLounea.

Vilka meddelanden kommer jag att få från Lounea?

Att registrera sig som användare av bredbandsanslutning innebär inte automatiskt att du läggs till på våra marknadsföringslistor. I OmaLounea under menyn Kunduppgifter kan du enkelt hantera dina egna marknadsföringstillstånd.

Vi rekommenderar vårt nyhetsbrev för Lounea-kunder, som skickas ut ungefär en gång i månaden. Där samlar vi inte bara kommersiella erbjudanden utan också aktuella och användbara tips.

Kostar det något att registrera sig?

Nej.

Grundhastigheten för internetanslutningen och dess registrering är gratis för dig, men samtidigt har du möjlighet att beställa extra hastighet eller andra tilläggstjänster om du önskar, vilket kan medföra extra kostnader.

Om registreringen inte lyckas, vad ska jag göra?

Vänligen kontakta vår kundtjänst som gärna hjälper dig. Du hittar deras kontaktinformation här.

Här är detaljerade instruktioner med bilder för att stödja registreringen:

Följ dessa steg för att registrera bredbandet för din bostad. Du behöver en dator eller annan enhet med webbläsare (Chrome, Firefox, Safari eller annan) samt en metod för stark autentisering, som mobilidentifikation eller bankkoder.


1. Start

Gå till adressen www.lounea.fi/taloyhtiosaatavuus. Fyll i din bostadsadress i formuläret; postnummer och ort, följt av gatuadress. Klicka på "Visa produkter."

ol1


2. Adress

Fyll i ditt postnummer, ort och början av din adress. OmaLounea föreslår redan kända adresser, klicka på din. ol2_ve


3. Välj bredband

OmaLounea visar nu olika hastighetsalternativ för bredbandet. Du kan välja antingen den grundhastighet som fastighetsbolaget betalar för eller beställa en snabbare anslutning. Klicka på den produkt du vill ha.

ol3_ve


4. Välj enhet

Behöver du en enhet för din internetanvändning? Du kan nu enkelt beställa en trådlös router för att använda internet i hela din lägenhet.

Du kan också välja "Nej tack, jag har redan en enhet" om du inte behöver nya enheter.

ol4


5. Extra tjänster

Om du vill kan du samtidigt beställa strömningstjänster eller en säkerhetslösning. Klicka bara på den tjänst du önskar. OmaLounea visar hela tiden totalpriset för dina inköp till höger.

Klicka slutligen på "Lägg till i kundvagnen."


6. Kundvagn

Du får en kvittning i webbläsarens topp om innehållet i din kundvagn. Klicka på "Gå till kundvagnen." Kontrollera att din beställning är korrekt och klicka på "Gå till kassan."ol7_ve


7. Logga in på OmaLounea

Om du redan har skapat inloggningar för OmaLounea kan du nu logga in med dem. Du kan hoppa över instruktionerna för att skapa nya inloggningar och fortsätta från Leverans (punkt 11).

Inga inloggningar ännu? Låt oss skapa dem samtidigt, klicka här "Skapa inloggning."

ol8_ve


8. Skapa inloggningar

För att säkerställa din identitet måste du göra en stark autentisering för OmaLounea, där du kan använda bankkoder eller en mobiltelefon med mobilidentifikation.

ol9_ve

OmaLounea har särskild uppmärksamhet på datasäkerhet, och dina bankuppgifter syns inte för Lounea, endast din identitet.

Skriv först ditt personnummer i det avsedda fältet. Klicka på "Läs och godkänn användarvillkoren."

ol10_ve2

I popup-fönstret ser du nu OmaLouneas användarvillkor. Läs dem, rulla ner och klicka till sist på "Jag godkänner användarvillkoren." Efter godkännandet återvänder du till föregående skärm där det nu visas "Användarvillkor godkända" i grönt.

Klicka sedan på önskad autentiseringsmetod och följ anvisningarna.


9. Skapa nya inloggningar

Nu skapar du ett nytt användarnamn. Använd din e-postadress som användarnamn och skriv in den i det första fältet.

Kom på ett lösenord enligt kraven längst ner på sidan. Använd aldrig samma lösenord för olika tjänster. Skriv lösenordet i de nedre fälten och klicka till sist på "Skapa nytt konto."

ol16

Om du redan har skapat ett konto för OmaLounea men inte kommer ihåg det, kan du nu antingen välja det befintliga kontot eller skapa ett helt nytt.


10. Leverans

Du kommer nu tillbaka till din beställning, inloggad som kund, så du ser ditt namn längst upp till vänster, under Lounea-logotypen.

I avsnittet Leveransadress bör din adress nu stå, om inte, fyll i den. Valet av önskad leveranstid har ingen betydelse, eftersom hastighetsuppgraderingar och registrering av grundhastigheten sker omedelbart.

Om du vill ha en bekräftelse på att din beställning är klar via e-post eller sms till din mobil, markera önskad alternativ eller båda och fyll i informationen om vart bekräftelsen ska skickas.

Längst ner visas fakturaadressen. Detta fält visas alltid, även om din slutsumma är 0 €, då kommer du naturligtvis inte att få någon faktura.

Klicka slutligen på "Nästa steg."

ol18_le


11. Bekräftelse

Du får en sammanfattning av dina val, klicka slutligen på "Bekräfta beställning."ol19_le 

Hurra, allt är nu klart!

En sammanfattning av din beställning visas som tidigare och du kan också ladda ner en bekräftelse av din beställning som en PDF-fil, där det även finns en sammanfattning av avtalet. Bekanta dig även med andra avtalsdokument på adressen www.lounea.fi/sopimusehdot och ladda ner en kopia för eventuell framtida användning.

"Återvänd till startsidan" tar dig till Louneas hemsida.