Hyppää pääsisältöön
Front page
WLAN-verkon vianetsintä

WLAN-verkon vianetsintä

0

Olemme keränneet tälle sivulle vinkkejä ja ohjeita, joista on toivottavasti apua kotisi langattoman lähiverkon käyttämiseen ja mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Langattomasta lähiverkosta käytetään yleisesti myös nimitystä WLAN tai WiFi.

 

Langaton verkko toimii huonosti – mitä tehdä?

Yleisin syy langattoman verkon huonoon toimivuuteen on puutteellinen kuuluvuus. Esimerkiksi yksi TP-link Deco -reititin kattaa tyypillisesti noin 60m2 alan. Mikäli asuntosi on tätä isompi tai esimerkiksi kaksikerroksinen, saatat tarvita laitteita kaksi tai useamman.

Kuuluvuuteen vaikuttaa myös reitittimen sijainti asunnossa

WLAN-reititintä ei tulisi koskaan asentaa esimerkiksi sähkökaappiin tai sängyn alle, jonka lisäksi myös raskaat rakenteet, kuten teräs sekä hirsi- tai betoniseinät voivat heikentää kuuluvuutta merkittävästi. Langattoman verkon signaaliin vaikuttaa eniten modeemin/reitittimen ja laitteen (tietokone, tabletti, matkapuhelin tms.) välinen etäisyys ja käytetty WLAN-kanava. Optimaalisen kuuluvuuden saavuttamiseksi asennathan reitittimen mahdollisimman keskeiselle paikalle, noin metrin korkeudelle.

Mikäli lähistölläsi on paljon WLAN-verkkoja, reitittimen käyttämän WLAN-kanavan vaihtaminen voi myös auttaa parantamaan kuuluvuutta. Uusimmat WLAN-päätelaitteet osaavat valita automaattisesti vähiten ruuhkaisimman kanavan. 

 

Toimi näin, jos langattoman netin (WLAN/WiFi) kuuluvuus on huono

  1. Irrota WLAN-reitittimen pistoke seinästä ja odota noin 10 sekuntia, ennen kuin kytket virran uudelleen. Käynnistä uudelleen myös kuitu-/VDSL-päätelaite, jos asunnossasi on sellainen.
  2. Asenna käyttämällesi laitteelle (tietokone, tabletti, matkapuhelin tms.) uusimmat ajurit ja päivitykset sekä käynnistä laite uudelleen.
  3. Pyri mahdollisuuksien mukaan testaamaan nettiyhteys mahdollisimman lähellä WLAN-reititintä. Mikäli yhteys toimii vain reitittimen lähellä, vika on yleensä heikossa kuuluvuudessa. Hanki lisäreititin tai siirrä olemassa oleva reititin keskeisemmälle paikalle. 
  4. Mikäli käytät 5 GHz -taajuusalueen verkkoa, kokeile toimiiko yhteys 2,4GHz -taajuusalueella. Suurimmat nopeudet saavutetaan 5 GHz -verkkoa käyttämällä, mutta 2,4GHz -verkon kuuluvuus on yleensä parempi. 
  5. Kokeile yhteyden toimivuutta myös toisella laitteella. Mikäli yhteys toimii toisella laitteella, vika ei yleensä ole WLAN-reitittimessä. 
Miksi nopeustesti antaa tulokseksi vähemmän kuin mikä on liittymäni maksiminopeus?

Liittymän teoreettinen maksiminopeus on usein saavutettavissa vain langallista yhteyttä käyttäen. WLAN-verkon nopeuteen vaikuttaa mm. verkkoon samanaikaisesti kytkettyjen laitteiden määrä ja etäisyys reitittimestä.

WLAN-yhteyteni katkeilee tai sen kattavuus on huono. Mitä tehdä?

WLAN-reitittimen asennuspaikka ja mm. talon rakenteet saattavat vaikuttaa huomattavasti verkon kuuluvuuteen. Mikäli verkkoa halutaan käyttää rakennuksen kaikissa tiloissa, Deco-reitittimiä tulisi olla vähintään yksi per alkava 60m2. Kaksikerroksisissa taloissa reitittimiä tarvitaan yleensä vähintään yksi per kerros.

Reititin tulisi asentaa mahdollisimman keskeiselle paikalle noin metrin korkeudelle. Jos käytössäsi on kaksi tai useampi reititin, kiinnitä huomiota myös reitittimien välisiin yhteyksiin. Reitittimien välillä ei saisi olla liikaa välimatkaa tai raskaita rakenteita.

Lue artikkelista lisää langattoman verkon muodostumisesta >>

Mistä löydän WLAN-verkkoni salasanan?

TP-Link Deco -laitteiden salasanan löydät käynnistämällä ensin ”Deco” -sovelluksen mobiililaitteellasi ja valitsemalla sen jälkeen ”Wi-Fi-asetukset”. Salasanan saat näkyviin painamalla asetussivulta löytyvää silmän kuvaa.