Hyppää pääsisältöön
Front page
Lounean Seutuverkot

Seutuverkkopalvelujen tukisivu

0
Toimi näin nettiyhteyden vikatilanteissa

Jos huomaat, että internet-yhteytesi ei toimi halutulla tavalla, suosittelemme, että käyt läpi seuraavat vianselvityksen vaiheet:

  1. Varmista, ettei käyttöjärjestelmä ole jumiutunut

    Laitteiden käyttöjärjestelmät voivat jumittua esimerkiksi ohjelmistopäivitysten aikana. Jos yhteys lakkaa toimimasta, käynnistä tietokone tai mobiililaite uudelleen.

    Windows 10:ssä käytä Käynnistä uudelleen -painiketta, sillä “Sammuta” jättää käyttöjärjestelmän lepotilaan nopeaa käynnistystä varten.

    Testaa yhteyttä myös toisella laitteella, jos mahdollista.
     

  2. Tarkista modeemi tai reititin

    Verkkolaitteet voivat häiriintyä virtapiikkien tai ohjelmistovirheiden vuoksi. Käynnistä modeemi tai reititin uudelleen irrottamalla virtajohto vähintään 10 sekunniksi. Virtapainikkeet toimivat eri tavoin mallista riippuen, esimerkiksi CTS FWRIII -kuitumodeemin virtapainike sammuttaa vain LED-valot.

    Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tarkista laitteen merkkivalot. Kiinnitä erityisesti huomiota linkkivaloon:

    Kuitumodeemeissa: CTS: “WAN”, Genexis: “< >”, Inteno: “-E”
    VDSL2- ja ADSL-modeemeissa: DSL

    Linkkivalo osoittaa, onko yhteys keskuslaitteeseen muodostunut.
     

  3. Tarkista johdot ja kaapelit

    Jos ongelma jatkuu tietokoneen ja modeemin/reitittimen uudelleenkäynnistyksen jälkeen, tarkista käytössä olevat kaapelit.

    1. Tarkista liitännät: Irrota ja kiinnitä kaapelit uudelleen sekä tietokoneesta että modeemista/reitittimestä. Ethernet-verkkojohdon liitin aukeaa klipsiä painamalla, ja uudelleen kiinnitettäessä liittimestä kuuluu pieni napsahdus, kun se kiinnittyy oikein.
    2. Vaihda kaapeli: Jos ongelma ei ratkea, kaapeli voi olla vioittunut. Testaa yhteys vaihtokaapelilla.

     

    Kuituliittymät: Tarkista keltaisen kytkentäkuidun kunto. Varmista, ettei johdossa ole vaurioita tai tiukkoja lenkkejä (pesäpallo ei saa olla liian suuri kieppiin nähden).

    DSL-liittymät: Tarkista modeemista seinään menevä puhelinkaapeli ja kolmipiikkinen puhelinpistoke. 

    Yleiskaapeloidut taloyhtiöt: Jos otat yhteyttä käyttöön ensimmäistä kertaa, testaa kaikki (eteisen) välijakokaapin ATK-pistokkeet yhteyden löytymiseksi.

    Näiden tarkistusten jälkeen yhteyden pitäisi toimia tai ongelma rajautuu tarkemmin.
     

  4. Tarkista langaton verkko 

    Jos käytät verkkokaapelilla kytkettyä laitetta, voit ohittaa tämän kohdan.

    Langattomassa verkossa voi esiintyä häiriöitä, jotka eivät johdu internet-yhteyden toiminnasta. Jos laite ei yhdistä langattomaan verkkoon, testaa mahdollisuuksien mukaan yhteyttä verkkokaapelin kautta. Jos yhteys toimii kaapelilla, vika rajautuu langattomaan verkkoon.

    Yleisimmät langattoman verkon ongelmat ja ratkaisut:

    1. Tietokoneen WLAN on pois päältä: Tarkista Windowsissa oikean alakulman verkkokuvakkeesta. Klikkaa WLAN/WiFi-painiketta, jos se ei ole aktiivinen.

    2. Modeemin/reitittimen WLAN on pois päältä: Joissain laitteissa WLAN voidaan kytkeä pois päältä fyysisestä napista. Varmista, että langaton verkko on päällä.

    3. Langattoman verkon salasana on hukassa: Tarkista salasana laitteen kääntöpuolen tarrasta, kohdasta kuten “WPA key,” “WiFi-key” tai “password.”

    4. Laite yrittää yhdistää väärään verkkoon: Varmista, että yrität yhdistää oikeaan verkkoon. Verkon nimi löytyy laitteen kääntöpuolen tarrasta.
     

  5. Eikö ongelma vielä ratkennut?

    Mikäli ongelma ei yllämainituilla vaiheilla ratkea, ole yhteydessä seutuverkkojen asiakkaiden omaan asiakastukeen puhelimitse numeroon 09 6829 6012 (arkisin klo 9-18, lauantaisin klo 12-16) tai sähköpostitse (asiakastuki@lounea.fi).

 

Näin suoritat seutuverkkoliittymän nopeustestauksen

Suorita nopeustesti aina kiinteällä yhteydellä, eli laitteella, joka on yhdistetty verkkokaapelilla suoraan kuitupäätelaitteen LAN-porttiin, sillä langattoman verkon mittaus ei anna luotettavaa kuvaa yhteyden todellisesta nopeudesta.

  1. Kytke laite suoraan kuitupäätteeseen ja irrota kaikki reitittimet, WiFi-toistimet ja muut sisäverkon laitteet, ja käynnistä kuitupääte uudelleen ennen testin aloittamista varmistaaksesi yhteyden toimivuuden.
  2. Suorita testi yhdellä laitteella ilman muuta verkkoliikennettä, ja jos käytät läppäriä, pidä se verkkovirtaan kytkettynä, sillä akkutila voi vaikuttaa laitteen suorituskykyyn.
  3. Varmista, että testattavan laitteen verkkokortti tukee tarvittavaa nopeutta, kuten 200 Mbps, 500 Mbps tai 1 Gbps, ja päivitä verkkokortin ajurit tarvittaessa.
  4. Tarkista, että käytettävä verkkokaapeli on vähintään CAT5e- tai CAT6-tasoinen, jotta kaapeli mahdollistaa yli 100 Mbps nopeuden.

     

Suorita nopeustesti Speedtest by Ookla -sovelluksella. Sovellus on saatavana AndroidinApplen ja Windowsin sovelluskaupoista.

Huomioi, että tietokoneen suorituskyky ja käytetty selain (jos käytät nopeustestiä selaimessa) voivat vaikuttaa testituloksiin, joten käytä mahdollisimman tehokasta laitetta ja kokeile tarvittaessa eri selaimia tai sovelluksia, jos nopeus ei vastaa odotuksia.

Näiden vaiheiden avulla saat tarkimmat mahdolliset testitulokset ja voit varmistaa yhteyden todellisen nopeuden.

Seutuverkkoliittymän sähköposti

Sähköpostiohjelmat

Internetliittymissä täytyy käyttää palveluntarjoajan verkossa olevaa lähtevän sähköpostin palvelinta. Seutuverkkojen liittymissä sähköpostiohjelmaa, kuten Thunderbirdia tai Outlookia, käyttäessä lähtevän postin palvelinasetukset tulee määritellä manuaalisesti. WWW-pohjaisissa sähköpostipalveluissa, kuten hotmail.com tai gmail.com, palvelinta ei tarvitse määritellä.
 

Katso sähköpostiasetukset tästä 
 

Maxivision TV-palvelu (IPTV-palvelu)

Osaan valokuituliittymien palvelusopimuksista sisältyy IPTV-palvelu, jonka tuottaa kotimainen Maxivision. Liittymään voi sisältyä veloituksetta Maxivisionin Peruspalvelu-tilauksen TV-kanavat (17+3 HD-kanavaa). Lisätietoja kanavapaketeista löytyy Maxivisionin verkkosivuilta: Peruspalvelu-tilaus.

TV-palvelun käyttöönotto edellyttää Maxivisionin digiboksin hankkimista. Lisätietoja löytyy seutuverkkojen omilta verkkosivuilta sekä Maxivisionin sivuilta: Maxivisionin kuituverkot.

Halutessasi voit tilata Maxivisionilta joustavasti lisäpalveluita, kuten tallennuspalvelun ja kanavapaketteja, vaikkapa vain kuukaudeksi kerrallaan Palvelukeskuksesta (oma.maxivision.fi) tai suoraan Maxivisionin asiakaspalvelusta.
 

Maxivision TV-palvelun lisämaksuttoman käytön ehdot:
TV-palvelun lisämaksuton käyttö on mahdollinen niissä kuituliittymissä, joihin IPTV-palvelu sisältyy.

TV-kanavien katsominen edellyttää Maxivisionin digiboksin hankintaa, jolla katsot Peruspalvelu-tilauksen TV-kanavat. Lisämaksuton TV-etu voi sisältää jopa kaksi Peruspalvelua kahdelle digiboksille, riippuen verkkoyhtiöstä.

Lisämaksuton TV-palvelu toimii vain kyseisen seutuverkkoyhtiön liittymissä.
 

Muita huomioita Maxivision TV-palvelun käytöstä:

  • Jos kuituliittymääsi ei kuulu TV-palvelu, voit hankkia sen suoraan Maxivisionilta. Suoraan hankittu TV-palvelu on liittymäriippumaton, joten se toimii kaikissa nettiliittymissä.
  • Mobiilipalvelu sisältyy veloituksetta Maxivision TV-palveluun. Lisätietoja: Maxivision mobiilipalvelu.
  • Lisäpalvelut, kuten tallennuspalvelu ja kanavapaketit (esim. V premium, MTV Katsomo+), voi ostaa Maxivisionin asiakasportaalista oma.maxivision.fi tai soittamalla Maxivisionin asiakaspalveluun arkisin klo 9-16, puh. 09-3508 2670.

Mobiilipalvelun ja lisäkanavapakettien käyttöoikeus ei ole rajoitettu kuituverkon omiin liittymiin.

 

Laitteiden suojaaminen ukkosen aiheuttamilta mahdollisilta vahingoilta

Asiakaspalveluumme tulee vuosittain kyselyitä ukkosen rikkoman päätelaitteen korvaamisesta. Lähtökohtaisesti ukkosen rikkoman laitteen korvauksen hoitaa asiakkaan kotivakuutus.

Erityisesti vanhemmissa taloissa on suositeltavaa suojata herkimmät laitteet ylijännitesuojilla. Näitä suojia voi hankkia sähkö- ja kodinkoneliikkeistä sekä verkkokaupoista hakusanoilla ylijännitesuoja, ylivirtasuoja tai ukkossuoja.

Yksinkertaisimmillaan ylijännitesuoja on jatkojohto, jossa on sisäänrakennettu suoja. Kalliimmissa malleissa on lisäksi varavirtalähde (UPS), joka pitää laitteet toiminnassa lyhyiden sähkökatkosten ajan. Tämä on erityisen suositeltavaa esimerkiksi kodin viihdekeskuksen yhteydessä, jolloin kuitupäätelaitteen, IPTV-boksin, television ja muiden laitteiden suojaaminen onnistuu yhdellä tai kahdella ylijännitesuojalla.

On myös hyvä muistaa, että jännitepiikkejä voi tulla paitsi sähköverkon, myös puhelin-, antenni- ja dataverkkojen kautta.

Perinteinen keino suojata laitteita ukkosen aikana on irrottaa virtajohdot pistorasioista, mikä on erityisen suositeltavaa esimerkiksi lomalle lähtiessä.

CTS FWR5-3105 -käyttöohje

CTS FWR5-3105-laitteen käyttöohje löytyy ladattavana tiedostona alta.

Lataa ohje (pdf) tästä


 

Genexis Pure ED500
LiitännätKäyttötarkoitus
LiitännätKäyttötarkoitus
WAN (Punainen liitäntä)Käytetään kun yhteys syötetään verkkokaapelipistokkeesta
LAN 1-4 (Keltaiset liitännät)Verkkokaapelilla liitettäville asiakaslaitteille
DSL (Harmaa liitäntäKäytetään vain jos yhteys tulee kiinteästä puhelinverkosta
Virta (Musta liitäntä virtakytkimen oikea puoli)Virransyöttö kaapeli kytketään tähän
 
KytkimetKäyttötarkoitus
VirtakytkinVirta päälle / Pois päältä
Reset-kytkinTehdasasetusten palautus

WAN-portin vasemmalla puolella. Paina yli 10 sekuntia pohjassa käyttäen sopivaa työkalua (esim. suoristettu paperiliitin)

 

MerkkivalotTilat
MerkkivalotTilat
STATUS (O - ikoni)Vihreä - Virta on päällä
Vihreä (vilkkuu) - Laite on uudelleenkäynnistymässä
Punainen - uudelleenkäynnistys epäonnistui
Uplink ( <> ikoni)Vihreä - Linkki on aktiivinen
Ei valoa - ei yhteyttä
WiFi (Radioaaltoikoni)Vihreä - Langaton verkko on aktiivinen
Ei valoa - Langattomat verkot pois päältä
INTERNET (Maapallo-ikoni)Vihreä - Yhdistetty
Vihreä (vilkkuu) - Yhdistäminen epäonnistui (ei DNS-palvelua)
Ei valoa - ei internet-yhteyttä

 

Laitteen hallintaan pääsy:

  • Tarvitset tietokoneen joka on yhdistetty ED500 laitteen verkkoon.

  • Mene selaimella osoitteeseen: http://router/

    • Tunnus: user

    • Salasana: Kts. laitteen pohjasta

    • Suosittelemme, että oletussalasana vaihdetaan johonkin muuhun.

Langaton verkko:

Langattoman verkon nimi (Network) ja salasana (WiFi-key) löytyvät laitteen pohjasta.
 

Yleiset ongelmatilanteet

Mikäli havaitset että yhteys ei toimi tarkista/kokeile seuraavat asiat:

  1. Tarkista että virransyöttö laitteeseen toimii ja verkkokaapeli on hyvin kiinni sekä WAN-portissa että syöttöpäässä.

  2. Käytä laitteen virtajohtoa irti pistorasialta n. 15 sekuntia ja kytke sitten takaisin. Testaa muutaman minuutin päästä toimiiko yhteys.

  3. Mikäli yhteys ei kohdan 2. jälkeenkään toimi kokeile tehdä laitteelle tehdasasetusten palautus. Kts. kohta kytkimet.

  4. Ole yhteydessä seutuverkkoasiakkaiden omaan asiakastukeen puhelimitse 09 68296012 (arkisin klo 9-18, lauantai klo 12-16) tai sähköpostilla asiakastuki@lounea.fi

Häiriö- ja huoltokatkotiedotteet

Löydät kaikki häiriöt ja huoltokatkotiedotteet täältä

Etkö löytänyt ratkaisua, ota yhteyttä

 

Seutuverkkoasiakaspalvelun yhteystiedot

Häiriöilmoitukset ja tekninen tuki

puh. 09 68296012 (arkisin klo 9-18, lauantaisin klo 12-16)

Jätä häiriöilmoitus

Asiakaspalvelu ja laskutusasiat

puh. 09 68296015 (arkisin klo 9-18, lauantaisin klo 12-16)


Jätä yhteydenotto Asiakaspalveluun

 

Ota yhteyttä tekniseen tukeen

Mikäli ongelma ei ratkennut ja se ei ole akuutti, voit jättää häiriöilmoituksen alla olevalla lomakkeella. 
Käsittelemme lomakkeen kautta tulleita ilmoituksia arkipäivisin kello 7–17.

Asiakastyyppi
Ongelmatyyppi
Miten haluat meidän ottavan yhteyttä sinuun?