Onnittelut Lounea Valokuidun hankinnasta!
Teit hyvän päätöksen valitessasi luotettavan ja huippunopean Lounea Valokuidun kotiisi
Asut sitten alueella, jossa valokuitu on jo saatavilla tai odotat vielä sen saapumista, olemme täällä auttamassa sinua. Olemme keränneet tälle sivulle ohjeita liittymäsi käyttöön ja asiointiin kanssamme sekä vastauksia yleisiin kysymyksiin.
Mikäli sinulla on kysyttävää valokuidun käyttöönotosta, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä.
Nauti nopeasta ja häiriöttömästä nettiyhteydestä Lounea Valokuidun ansiosta!
Perehdy sinua kiinnostaviin aiheisiin
Valokuituhanke | Tonttikaivu | Valokuidun käyttöönotto |
Vikatilanteet | Turvallisuus kaivuiden aikana | Ota yhteyttä
Usein kysytyt kysymykset valokuidun toimittamisesta
Kuinka kauan valokuituverkon rakentaminen kestää?
Kokonaisuudessaan uuden valokuituverkon rakentaminen kestää tyypillisesti n. 3–12 kk, kun alue on saanut rakentamispäätöksen. Valokuituverkon rakentaminen koostuu monesta erillisestä, tarkoin suunnitellusta kokonaisuudesta ja vaatii mm. kunnan hyväksyntää reittisuunnitelmalle. Lisäksi jokainen piha suunnitellaan erikseen asukkaiden kanssa. Myös sääolosuhteet vaikuttavat rakennusaikatauluun, talviaikana rakentaminen on pääsääntöisesti mahdotonta.
Mikä on liittymäni tarkka toimitusaika? / Tilasin liittymän, milloin saan sen käyttööni?
Liittymän toimitusaika tarkentuu, kun tonttikaivuu ja alueen muut asennustyöt on ensin saatu suoritettua. Valokuituverkon rakentaminen on hyvin monivaiheinen projekti. Ensin rakennetaan koko alueen kattava runkoverkko. Yksittäisten liittymien kytkentä tapahtuu vasta, kun alueen verkko on kokonaisuudessaan toimintakykyinen. Kun alueesi verkko on kytkentöjä vaille valmis, asentaja on sinuun yhteydessä ja sopii kanssasi asennuspäivän.
Mistä voin seurata oman alueeni tilannetta?
Tiedotamme alueiden tilanteista aluesivuillamme, sekä alueellisissa uutiskirjeissä. Oman alueesi uutiskirjeen pääset tilaamaan täältä.
Mistä saan tietoa valokuitutoimitukseni etenemisestä?
Pyrimme tiedottamaan asiakkaitamme aina, kun jotain uutta tapahtuu alueellasi. Vaikka meistä ei hetkeen kuulukaan, tapahtuu meillä silti paljon. Taustalla tapahtuu suunnittelutyötä ja muita toimenpiteitä, jotka saattavat viedä aikaa.
Miksi tontilleni tai lähialueelle on piirretty viivoja maastoon?
Ole huoleti, viivat eivät kuvaa kaivureittejä. Ennen tonttikaivuiden alkamista, maassa jo olevat kaapelit merkitään johdonomistajan toimesta maastoon niiden suojelemiseksi. Merkinnät tehdään tulevia kaivuita laajemmalle alueelle vanhan verkon kokonaisuuden hahmottamiseksi ja suunnitelmien laajenemisen mahdollistamiseksi.
Mitä tapahtuu pihani kivetykselle/asfaltille?
Pyrimme aina tekemään tonttisuunnitelman niin, että kivetyksiä tai asfalttia ei jouduta rikkomaan. Tässä onnistutaan lähes aina. Asiakas hyväksyy aina kaivettavan reitin osana tonttisuunnitelmaa ja kaivusopimusta ennen kaivutyön alkua, yllätyksiä ei siis kaivun aikana tule.
Miksi pihani ja kotikatuni näyttää keskeneräiseltä?
Huoli pois, korjaamme kyllä aina jälkemme. Urakoitsijoilla on alueilla yleensä käynnissä laajoja kokonaisuuksia, jotka koostuvat useista kohteista. Kohteesta toiseen pomppimista pyritään välttämään, mutta toisinaan esim. eri työvaiheiden tekijät ovat eri ryhmästä tai tarvitsevat erilaista kalustoa. Jotkin työt pyritään myös suorittamaan isompina kokonaisuuksina esim. viimeistelytyöt saattavat odottaa, että viimeistelyä vaativaa osuutta on työstettäväksi riittävä määrä.
Millainen jälki pihalleni jää kaivuista?
Normaali liittymätoimitus sisältää ns. kauhanjälki -viimeistelytason. Peitettävä kaivu-ura täytetään ja tasataan kohdasta kaivetulla materiaalilla rakennekerroksia erittelemättä.
Meiltä saat lisäpalveluna myös maisemointipalvelun, joka sisältää tasoituksen lisäksi sorastuksen ja multauksen sekä siementen kylvön.
Mihin otan yhteyttä, jos valokuituni toimituksessa ilmenee ongelmia?
Toimitukseen liittyvissä ongelmatilanteissa jätä yhteydenotto sivulta löytyvällä yhteydenottolomakkeella, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian. Mikäli asiasi on kiireinen (esim. välitöntä vaaraa aiheuttava tilanne, kuten terävä asfaltin reuna), ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Miten pitkään sopimukseni on voimassa, jos rakentaminen alueelle on epävarmaa?
Sopimusehtojemme mukaisesti valokuituliittymätilaukset ovat pääsääntöisesti voimassa 24kk. Tilaus on sinulle täysin riskitön, mikäli tilauksia ei tule riittävästi eikä verkkoa rakenneta kotikadullesi, peruuntuu tilauksesi automaattisesti.
Voinko irtisanoa sopimukseni?
Kurjaa, että harkitset sopimuksesi irtisanomista, olet jo lähellä tulevaisuuden verkkoyhteyttä. Olemme huomanneet, että pitkät odotusajat tuntuvat joskus vaikeilta tai esiin nousee virheellistä tietoa esim. alueen tilanteesta. Toivommekin, että olet meihin yhteydessä ennen sopimuksen irtisanomista ja voimme auttaa sinua irtisanomispäätökseen johtaneiden syiden ratkomisessa. Yhteyttä voit ottaa yhteydenottolomakkeella. Mikäli kuitenkin haluat irtisanoa sopimuksesi, sopimusehdoistamme löydät tarkemmat tiedot sopimuksen irtisanomiseen.
Normaalin tonttikaivun viimeistely
Tonttikaivu nurmikon reunaa pitkin. Kaivujälki tasoitetaan kauhalla.
Kuvassa tonttikaivu on tehty maan ollessa märkä.
Tonttikaivu nurmialueen läpi tehtynä. Kaivuojan täyttöön käytetään samaa maa-ainesta. Esiin saattaa nousta esim. kiviä tai juuria.
Kaivujälki nurmikon läpi mentäessä.
Normaali tonttikaivu sisältyy Lounea Valokuidun hankintahintaan
- Ilmoitathan kaivureitin suunnittelun yhteydessä urakoitsijalle mahdolliset esteet, kuten esimerkiksi kaapelit, vesijohdot ja salaojat.
- Pyrimme välttämään kaivureitillä istutuksia, laatoituksia ja asfaltin rikkomista
- Huolehdithan kaivureitin esteettömyydestä siirtämällä irtaimisto sen tieltä.
- Täytämme kaivuojan samalla maa-aineksella.
- Normaali toimitus ei sisällä maan vaihtoa, multausta, nurmikon istutusta eikä asfaltointia, laatoitusta tai muuta pinnoitetta.
- Toimituksen hinta sisältää kaivujäljen tasoittamisen kaivinkoneen kauhalla.
Hanki tontin kaivureitin maisemointi lisämaksullisena palveluna
Tontti pyritään palauttamaan mahdollisimman lähelle entistä tilaa. Voit tiedustella myyjältä Tontin kaivureitin maisemointi -palvelua sopimuksen teon yhteydessä.
Maisemointi ei sisällä kylvetyn nurmikon kastelua, kaivujäljen myöhempää pienen painuman korjausta tai muun kuin kaivujäljen korjausta. Erikoisvärjätty sepelöinti vain paikallisen saatavuuden puitteissa. Voit tilata kaivureitin maisemoinnin sivun alaosassa olevalla lomakkeella.
Kotiisi on asennettu (esiasennuksen aikana tai prosessin lopussa) kaksi laitetta: kytkentärasia (B) ja kuitupääte (C).
Näiden lisäksi tarvitset WiFi-reitittimen luodaksesi kotiisi kattavan ja turvallisen langattoman sisäverkon (A). Suosittelemme langatonta, enintään muutaman vuoden vanhaa reititintä. Hanki reititin kauttamme osoitteesta omalounea.lounea.fi, jossa pystyt myös tarkastelemaan tilauksiasi ja tietojasi.
Jos asut isommassa talossa tai kiinteistössä, jossa on paksuja seiniä tai muita esteitä langattoman verkon toiminnalle, suosittelemme Mesh-verkkoa. Autamme sinua mielellämme parhaimman ratkaisun löytämiseksi!
Ohjeita netin käyttöönottoon:
Langattoman verkon vikatilanteet
Jos langaton verkko tökkii, älä huoli – siihen voi olla monia syitä, mutta yleensä syy löytyy helposti. Useimmiten vika johtuu reitittimestä, liitettävästä laitteesta tai heikosta signaalista. Autamme sinua ratkaisemaan ongelman nopeasti ja vaivattomasti!
Onneksi ratkaisu voi olla yksinkertainen!
- Ensimmäiseksi tarkista, että verkkojohdot ovat kunnolla kiinni.
- Sen jälkeen käynnistä reititin ja verkkoon yhdistetyt laitteet uudelleen.
- Jos ongelma jatkuu, löydät apua yleisimpiin vikatilanteisiin Tuki ja ohjeet -osiostamme.
Ongelmia verkon nopeudessa?
Yllättävän usein verkon hidastelun syypää löytyy vanhoista laitteista, esimerkiksi liian vanhasta reitittimestä tai tietokoneesta. Esittelemme artikkelissa viisi yleistä murhetta, jotka voivat saada kotiverkkosi matelemaan etanan lailla.
Onko kodissasi paljon neliöitä ja huoneita?
Langattoman verkon kapasiteetti ja kuuluvuus eivät välttämättä riitä kotisi joka kolkkaan. Silloin ratkaisu on helppokäyttöinen Mesh-kotiverkko, joka rakentuu kotiisi älykkäillä tukiasemilla. Ne keskustelevat keskenään ja varmistavat automaattisesti, että kaikki kodin langattomat laitteet voivat käyttää nettiyhteyttä saumattomasti.
Vaihda e-laskuun ja vältät paperilaskuveloituksen!
Saat ensimmäisen laskusi postitse kirjeenä. Laskutustapa kannattaa vaihtaa suoraan verkkopankkiisi saapuvaan e-laskuun. Paperilaskusta veloitetaan 4,95 €/lasku.
Näin otat e-laskusopimuksen käyttöön:
- Etsi verkkopankistasi kohta "Tilaa e-lasku", "E-laskusopimukset" tai vastaava.
- Hae laskuttaja Lounea Palvelut Oy.
- Täytä verkkopankkisi pyytämät tiedot ja hyväksy sopimus. Asiakasnumerosi löydät paperilaskusta.
- Saat tulevat laskut suoraan verkkopankkiisi ilman ylimääräisiä paperilaskuveloituksia.
Pankkisi saattaa myös tarjota e-laskuun siirtymistä automaattisesti, kun maksat ensimmäistä laskua. Seuraa silloin pankkisi ohjeita.
Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä
OmaLounea
Onko käytössäsi jo Lounea Valokuitu? Nosta kätevästi nettisi nopeutta tai tilaa kätevästi lisäpalveluita ja -laitteita OmaLounean kautta. Sivulla voit myös tarkistaa asiakas- ja laskutustietosi.
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme
Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme mm. tilauksiin, palvelumuutoksiin, osoitteenmuutoksiin, laskukyselyihin, maksuaikamuutoksiin ja yhteystietoihin liittyvissä asioissa.
F-Secure Tietoturva turvaa kotisi laitteet
F-Securen Tietoturva tarjoaa sinulle mm. tietoturvan, yksityisyyden suojan sekä salasanojen hallinnan koko perheen älypuhelimille, tableteille ja tietokoneille. Se yhdistää maailman parhaat sinua suojaavat sovellukset yhteen pakettiin.
Kaapeli-TV
Urheilua, elokuvia, dokumentteja ja lastenohjelmia - jokaiselle jotakin. Peruskanavat näkyvät kaikille kaapeliverkon asiakkaille, pelkällä perusmaksulla ja ilman TV-korttia, jopa teräväpiirtokanavat!