Tunnistatko huijausviestin? - näin vältät tietojenkalastelun

Kuinka tunnistat tietojenkalasteluviestin

Viime aikoina olemme saaneet asiakkailtamme viestejä liittyen nimissämme lähetettyihin huijauksiin. Usein kansainväliset huijarit tekevät monia erilaisia huijauksia, varsinkin isompien yritysten nimissä. Huijaukset ja huijaussivustot ovat jatkuvasti kehittyneempiä ja uskottavampia, ja valitettavasti moni menee lankaan. Viesti näyttää usein hyvin aidolta yrityksen logoineen ja ilmeineen, jopa tekstit ovat nykyisin hyvää suomenkieltä. Pahimmillaan huijauksissa saattaa menettää isonkin summan rahaa, jos huijareille luovuttaa salasanoja, pankkitietoja tai käyttäjätunnuksia. Osa huijauksista levittää erilaisia haittaohjelmia tietokoneelle tai matkapuhelimelle. Nykyään pitää siis olla tarkka ja mieluummin jopa vähän liiankin epäileväinen saamiensa viestien suhteen.

Listasimme kahdeksan vinkkiä huijausten tunnistamiseen ja niiden välttämiseen. Toki listamme ei ole täydellinen, koska huijaukset kehittyvät jatkuvasti, mutta näillä pystyt jo tunnistamaan monet huijaukset ja välttämään tietojenkalastuksen. Viime kädessä voit aina ottaa myös meihin yhteyttä ja kysyä asiasta. Jos olet vähänkin epävarma, kannattaa ensin tarkistaa, ennen kuin klikkailee auki epäilyttäviä viestejä tai linkkejä.

 

8 vinkkiä huijausten tunnistukseen ja tietojenkalastelun välttämiseen

  1. Mistä osoitteesta viesti tulee?
    Lounean yleiset asiakasviestit tulevat pääsääntöisesti sähköpostiosoitteesta asiakaspalvelu@lounea.fi tai asiakastuki@lounea.fi. Viestejä lähettää myös henkilökuntamme, silloin lähettäjän osoite on aina muotoa etunimi.sukunimi@lounea.fi. Usein lähettäjänimi voi näyttää huijausviesteissäkin tutulta, mutta tarkastellessa lähettäjän sähköpostiosoitetta, huomaa sen olevan hyvin outo.
     
  2. Luvataanko viestissä tuotteita ilmaiseksi tai esim. 1€ hintaan?
    Mekin tarjoamme usein tuotteita ja palveluita tarjoushintaan, ja joskus tarjouksemme ovat hyvinkin edullisia. Näissä tarjouksissa ei koskaan kysytä pankki- tai luottokorttitietoja, vaan tilaukset tehdään joko OmaLounea-palvelussa tai asiakaspalvelussamme. Myös arvontoja järjestämme joskus, mutta voittojen lunastukseen ei tarvita koskaan kirjautumista tai pankkitietojen antamista. Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on yleensä huijaus.

    Esimerkkejä huijauksista:
    Kerrotaan, että vastaanottaja on voittanut kalliin puhelimen, mutta voiton lunastus maksaa euron ja pankkitiedot annetaan viestissä olevan linkin takaa, tai viestissä tarjotaan palvelua 1€:lla 12 kk:ksi ja pyydetään tilauslinkin takana antamaan pankki- tai luottokorttitiedot.
     
  3. Kysytäänkö viestissä käyttäjätunnuksiasi tai salasanoja johonkin palveluumme?
    Salasanatiedot ovat henkilökohtaisia tietojasi, niitä ei anneta edes palveluntarjoajalle. Emme koskaan kysy tällaisia tietoja sinulta sähköpostitse tai tekstiviestillä, salasanatietoja emme kysy sinulta koskaan. Salasanoja tarvitset vain kirjautuessasi normaalisti palveluihisi. 
     
  4. Kysytäänkö viestissä pankki- tai luottokortin numeroa tai tunnuslukua?
    Tunnuslukutiedot ovat henkilökohtaisia tietojasi, niitä ei koskaan luovuteta millekään taholle, eivätkä rehelliset tahot niitä kysy. Myöskään pankki- tai luottokortin numeroa ei tarvita mihinkään tavalliseen asiointiin. Tehdessäsi ostoksia verkossa, toimi aina luotettavien tahojen kanssa, virallisilla nettisivuilla. Kaikilla luotettavilla verkkokaupoilla on käytössään lain vaatima vahva tunnistautuminen.
     
  5. Löytyykö viestistä asiakaspalvelumme oikeat yhteystiedot?
    Lähettäessämme sinulle yleisiä viestejä, niistä löytyy lähes aina myös yhteystiedot asiakaspalveluumme tai asiakastukeemme. Jos tiedot puuttuvat, kyse voi olla huijauksesta.
     
  6. Pyydetäänkö viestissä vahvistamaan tili klikkaamalla linkkiä (esim. sähköpostitili, pankkitili tms.)?
    Emme lähetä myöskään tällaisia viestejä. Kaikki palveluiden hallintaan liittyvät asiat tehdään palvelussa tai virallisissa hallinnointipalveluissa kuten esim. OmaLouneassa. 
     
  7. Älä klikkaa linkkejä epämääräisissä viesteissä. 
    Jos viesti epäilyttää, älä klikkaa siinä olevia linkkejä. Näin vältät myös haittaohjelmien tai virusten latautumisen koneellesi.
     
  8. Älä koskaan anna salasanojasi, pankki- ja luottokorttitietojasi tai pin-koodejasi
    Jos viestissä kysytään tällaisia tietoja, kyse on aina huijauksesta. Mikään rehellinen taho ei kysy salaisia, henkilökohtaisia tietoja kuten salasanoja tai pin-koodeja. Normaaliin asiointiin ei tarvita myöskään pankki- tai luottokorttitietoja.

 

Malli huijausviestistä

 

Muun muassa alla olevan kaltaisia huijausviestejä asiakkaamme ovat saaneet viime aikoina. Viesti ei ole tullut Lounealta, vaan on ns. tietojenkalasteluviesti, jolla yritetään saada asiakkaan tietoja haltuun.
 

 

Jaa artikkeli:
Susanna Karhu Lounea
Susanna Karhu
markkinointipäällikkö, kuluttaja- ja taloyhtiöasiakkaat
Puhelinnumero
029 707 0335
Sähköposti
susanna.karhu@lounea.fi
Tagit:
tietojenkalastelu
tietoturva
huijausviesti
nettihuijari