Hyppää pääsisältöön
Front page
13.2.2019
Tags:
Tietoturva
Lounean turvaviikko
arjen turvallisuus
kodinturva

Tehdään arjesta turvallisempaa – Viisi helppoa vinkkiä tietoturvan parantamiseen

tietoturva on arjen turvaa

Euroopan 112 päivää vietettiin 11.2.2019 ja siitä alkoi myös Lounean turvaviikko. Päivän ideana oli kiinnittää huomiota mm. vahinkojen ennaltaehkäisyyn, pieniin arjen tekoihin ja valintoihin, joilla jokainen meistä voi parantaa niin omaa, kuin läheistensä turvallisuutta.

Numerosarjasta 112, meille jokaiselle tulee ensimmäisenä mieleen yllättävät tilanteet, joissa on sattunut ikävä tapaturma tai palovahinko, jonka vuoksi puhelimeen näpytellään kyseiset numerot. 112 -kampanjan tarkoituksena on kuitenkin muistuttaa myös muista arjen turvallisuuteen vaikuttavista asioista, kuten tietoturvasta. Alla muutama vinkki, joilla parannat tietoturvaasi.

  1. Älä käytä samaa salasanaa eri palveluihin
    Kaikilla meistä on lukuisia tunnuksia ja salasanoja eri palveluihin. Helppo vaihtoehto uuteen palveluun rekisteröitäessä on käyttää salasanaa, jonka muistaa jo ennestään. Tämä toimintamalli on kuitenkin iso tietoturvariski, mikäli johonkin käyttämistäsi palveluista tapahtuu tietomurto ja salasanasi viedään. Näin murtautujalla on ”avaimet” käytössään muihinkin käyttämiisi palveluihin. Käytä siis eri salasanoja ja muista luoda tarpeeksi vahva salasana. Vahvasta salasanasta voit lukea lisää: https://lounea.fi/vahva-salasana-avain-turvalliseen-netin-kayttoon
     
  2. Hoida laitteiden päivitykset
    Nykypäivänä lähes kaikkiin verkkovirtaan kytkettyihin laitteisiin on tarjolla ohjelmistopäivityksiä. Syy valmistajan tarjoamiin ohjelmistopäivityksiin on pääasiassa tietoturvakorjaukset ja pääasiallinen syy, miksi laitteisiin päästään murtautumaan tai tarttuu haittaohjelma ovat päivittämättömät laitteet ja ohjelmistot. Päivitysten tärkeyttä ei tule siis aliarvioida. Jatkossa, kun laitteesi tarjoaa ohjelmistopäivitystä, älä siirrä tai peruuta sitä, vaan asenna päivitys heti.
     
  3. Älä ole liian herkkäuskoinen
    Saitko pankistasi sähköpostiviestin, jossa pyydetään avaamaan kiireellisesti liitteenä oleva sopimus tai kyseleekö Netflix sähköpostitse maksutietoja tilauksen jatkamiseksi. Yksi tyypillisimpiä huijaustapoja on pyytää avaamaan haittaohjelman sisältävä liitetiedosto sähköpostista tai ohjata huijaussivustoille luovuttamaan mm. luottokorttitietoja. Oikean näköinen viestin ulkoasu ja hyvin kirjoitettu viestisisältökin voi olla huijaus. Mieti siis kaksi kertaa ennen kuin klikkaat ja muista, että jos oikealla pankillasi on sinulle tärkeää asiaa, saat siitä tiedon kirjautumalla verkkopankkiin.

     
  4. Suojaa myös mobiililaitteesi
    Käytöstäsi löytyy todennäköisesti vähintään yksi mobiililaite, useimmilta meiltä myös useampi. Usein mobiililaitteilla hoidetaankin niin työ asiat kuin arkisetkin asiat. Käytön kasvusta johtuen mobiililaitteisiin kohdistuu entistä enemmän uhkia, jotka ovat samoja kuin tietokonettakin käytettäessä. Usein myös virallisesta laitteen sovelluskaupasta ladatut sovellukset voivat esim. kaapata salaa kuvia tai urkkia tietoja. Esimerkkinä uutisoidut 29 haitallista kamerasovellusta Googlen sovelluskaupassa: https://www.aamulehti.fi/a/201440967 Hoida siis myös mobiililaitteesi tietoturva ajan tasalle, esimerkiksi Lounean turvapaketilla

     
  5. Käsittele luottamuksellisia asioita vain salatun yhteyden yli
    Oletko tilaamassa yrityksen verkkosivuilta jotain tai mietitkö verkkopankin sivuille mennessäsi: oletko aidosti oikealla verkkopankin kotisivulla? Yksinkertainen tarkistuskeino on, että verkkosivun osoitteen alusta pitää tällöin löytyä https:// -alkuliite ja lukon kuva. Tällöin olet salatussa sivustossa, jolloin laitteesi ja internetsivun välinen liikenne on salattua.