Tuki ja ohjeet ukkosen varalle
Tuki ja ohjeet - Ukkosen varalle

Ohjeita myrskyjen ja ukkosen varalle

Kesällä kannattaa muistaa ukkosen aiheuttamien jännitepiikkien varalta muutamia toimintaohjeita laitteiden suojaamiseksi. Heti kun on merkkejä alkavasta ukkosesta tai edessä on pidempi poissaolo, kannattaa puhelin- ja sähköverkosta irrottaa kytketyt modeemit, puhelimet, kuitupäätteet, reitittimet, palomuuri, tietokoneet jne. Kuitupäätteeseen tulevaan kuitua ei saa irrottaa. Huomioithan, että jopa muutaman kilometrin päässä sähköverkon päälle kaatuva puu voi aiheuttaa jännitepiikin/ylijännitettä, joka voi rikkoa laitteesi.  Edellä mainitun ohjeen lisäksi, jännitepiikeiltä voi suojautua laitteen ja pistorasian väliin asennettavilla ylijännitesuojilla. Ylijännitesuoja estää salaman tai linjalle kaatuneen puun aiheuttaman virtapiikin siirtymisen rakennuksen sähköverkkoon ja laitteisiin. Mikäli käytössänne on valvottu yhteys (Yrityspalveluyhteys), olisi hyvä ilmoittaa pidemmästä katkoksesta Tekniseen Asiakaspalveluun.

Ennen laitteiden irroittamista kannattaa painaa mieleen johtojen kytkennät (nappaa vaikka kuva), jotta ukkosen jälkeinen takaisinkytkentä onnistuu ilman ongelmia. Laitteiden kytkennän yhteydessä kannattaa myös varmistaa, että jokaiseen laitteeseen tulee sähköt päälle.

Mikäli ukkosen jälkeen jokin palveluistamme ei toimi, kannattaa ensimmäiseksi uudelleen käynnistää kaikki päätelaitteet (esim.modeemi, kuitupääte, reititin, palomuuri jne.). Jos tämä ei korjaa tilannetta, kannattaa yhteyden toimivuus varmistaa ensimmäisestä päätelaitteesta suoraan (modeemi tai kuitupääte).

Mikäli edellä mainituista ohjeista huolimatta jokin palvelu on toimimaton, pyydämme ottamaan yhteyttä Tekniseen asiakaspalveluumme joko soittamalla numeroon 0800 30 344 tai laittamalla postia asiakastuki@lounea.fi.

Huomioitavaa ukkosen tai myrskyn rikkomista laitteista

Laitteiden takuut eivät korvaa ukkosten tai myrskyjen mahdollisesti aiheuttamia vaurioita.

Verkon häiriöistä ja huoltokatkoista tiedotamme Häiriötiedotteet sivulla.