Hyppää pääsisältöön
Front page
Tuki ja ohjeet yritysvalokaistalle

Tuki ja ohjeet yritysvalokaistalle

Jos Internetyhteytesi ei toimi tai pätkii, tarkista ensin häiriötiedotteistamme, onko alueella mahdollisesti yleinen vika. Tarkista myös laitteiden kytkennät ja asetukset alla olevan tarkistuslistan avulla, ennen kuin otat yhteyttä häiriöpalveluumme.

Valokaista yhteys ei toimi tai pätkii

Kuitupäätteissä on linjavalo, mikä kertoo, onko kuituyhteys muodostunut. Linjavalon kohdalla lukee yleensä WAN, OPTICAL tai siinä on maapallon kuva. Kun kuitupääte käynnistetään, pitää odottaa hetki (n. 2 minuuttia), jotta yhteys muodostuu. Kun linjavalo palaa tai värähtelee epätasaisesti, kuituyhteys on muodostunut kuitupäätteen ja keskuksen välille. Joissain kuitupäätteissä on lisäksi Internet-valo, joka kertoo kuitupäätteen saaneen IP-osoitteen verkosta.

 

Tarkista seuraavat asiat

Ovatko kytkennät kunnossa?

Tarkista onko verkon kaikissa laitteissa (kuitupääte, reititin, tukiasema jne.) virta päällä ja että kaikki verkkokaapelit ovat kunnolla kytketty. Verkkokaapelissa on muovinen painike, millä kaapeli lukittuu liittimeen. Varmista, että kaapeli napsahtaa kunnolla paikalleen.

 

Vikaa sisäverkossa vai muualla?

Mikäli käytössäsi on sisäverkko (WLAN, Reititin jne.) niin varmista yhteyden toimivuus suoraan kuitupäätteestä kaapelilla. Näin saadaan varmistettua että vika ei jää sisäverkkoon. Kytke verkkokaapeli tietokoneesta suoraan kuitupäätteeseen. Varmista, että kaapeli napsahtaa kunnolla paikalleen. Jos yhteys alkaa toimia jää vika sisäverkkoon. Käynnistä tässä tapauksessa kaikki muut laitteesi uudelleen (tukiasemat, reitittimet jne.).

 

Käynnistä kuitupääte ja tietokone uudelleen

Sammuta virta kuitupäätteestä ja tietokoneesta. Yleensä kuitupäätteessä ei ole erillistä virtakytkintä, eli sen virtajohto tulee irrottaa. Kytke tietokone kuitupäätteeseen ja kytke kuitupääte takaisin virtaan. Odota muutama minuutti, jotta linjavalo syttyy ja palaa normaalisti yhteyden merkiksi. Sen jälkeen käynnistä tietokone ja kokeile yhteyden toimivuutta. Mikäli yhteys toimii, oli vika jumittuneessa kuitupäätteessä tai kytkennöissä. Jos yhteys ei vieläkään toimi, tarkasta tietokoneen verkkoasetukset. Mahdollisen palomuuriohjelman asetukset on myös hyvä tarkistaa. Lopuksi kokeile yhteyden muodostumista toisella tietokoneella.

Mikäli kuitupäätteen linjavalo ei pala, on yhteys poikki kuitupäätteen ja keskuksen väliltä. Tällöin ongelma ei ole tietokoneen asetuksissa tai kuitupäätteen ja tietokoneen välisissä asetuksissa. Sammuta kuitenkin virta kuitupäätteestä ja kytke virrat takaisin. Tarkkaile kuitupäätettä muutaman minuutin ajan ja seuraa syttyykö linjavalo yhteyden merkiksi. Jos ei, vika voi olla kuitupäätteen sähköjohdossa olevassa muuntajassa, kuitupäätteessä tai kuituyhteydessä.

 

Mikäli tarkistamisen jälkeenkään yhteys ei toimi, ota yhteyttä häiriöpalveluumme 0800 30344 tai postilla asiakastuki@lounea.fi. Palvelemme 24/7.