Yleistä laskutuksesta

Laskutusrytmi

Laskutus tapahtuu pääsääntöisesti kuukauden välein. Mikäli maksu on alle 18 euron minimilaskutusrajan, siirtyy se seuraavalle laskulle. Rahoitussopimusten lyhennykset laskutetaan kuukausittain. 

Laskutus alkaa palvelun toimituspäivästä ja päättyy sopimussuhteen päätyttyä.

 

Laskutustavat

 

Kuluttaja-asiakkaat

Kuluttajille tarjoamme laskutustavoiksi e-laskun, suoramaksun tai paperilaskun. E-lasku on maksuton, suoramaksusta ja paperilaskusta veloitamme 2,90 €/lasku.

Suosittelemme sähköistä e-laskua vaihtoehdoksi postitse lähettämällemme paperilaskulle. Sähköinen e-lasku on asiakkaillemme maksuton. 

Näin otat e-laskun käyttöösi

Voit tilata Lounean laskun helposti e-laskuna oman verkkopankkisi kautta. Monet pankit tarjoavat e-laskusopimuksen tekemistä automaattisesti, kun olet maksamassa laskuasi. Seuraa verkkopankkisi antamia ohjeita.

Voit myös tehdä e-laskusopimuksen seuraavasti:

  1. Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikoista kohta "E-lasku", "E-laskusopimukset" tms.
  2. Hae laskuttaja Lounea Palvelut Oy.
  3. Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen liittyvät tiedot (Lounean asiakasnumero, jonka löydät omalta laskultasi) ja hyväksy sopimus.
  4. Tämän jälkeen saat laskumme suoraan verkkopankkiisi.

Tarkemmat ohjeet saat omasta pankistasi.

 

Voit katsoa omat laskusi OmaLounea -palvelussa. OmaLouneassa voit myös muuttaa maksutta laskun maksupäivää. Laskun maksupäivää on mahdollistaa muuttaa max. yhdellä kuukaudella eteenpäin. 

Yritysasiakkaat

Yrityksille laskutusvaihtoehtomme ovat verkkolasku tai paperilasku. Paperilaskusta veloitamme 5 €/lasku (alv 0%).

Maksun viivästyessä

Ellei maksusuoritusta näy meillä eräpäivänä, lähetämme maksukehotuksen. Maksukehotus lähetetään aina paperisena. Lue lisää:

Kuluttaja-asiakkaat

Ellei maksusuoritusta näy meillä eräpäivänä, lähetämme maksukehotuksen. Maksukehotus lähetetään aina paperisena.  Maksukehotuksen lähetyksestä veloitetaan  5 euron maksu, sekä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti.

Maksukehotuksen saapuessa lasku kannattaa hoitaa välittömästi, jotta vältyt palveluiden sulkemiselta. Lounealla on palveluiden yleisten sopimusehtojen mukaan oikeus sulkea liittymä tai palvelu maksamattomien laskujen takia. Maksusuorituksen jälkeen liittymä avataan automaattisesti 1-3 pankkipäivän sisällä. Suljetuista palveluista veloitetaan seuraavat avausmaksut:

  • kuluttaja-asiakkaat 20,16 euroa (sis. alv)   
  • KTV-liittymät 111,60 euroa (sis. alv)
  • pika-avauslisä 20,16 euroa (sis. alv) 

 

Mikäli laskua ei hoideta maksukehotuksesta huolimatta, siirretään lasku perintätoimistolle. Jos saat kirjeen perintätoimistolta, maksa perintätoimiston lähettämä lasku niin pian kuin mahdollista välttääksesi maksun siirtymisen ulosottoon.

 

Huomioi nämä

Mikäli olet maksanut laskusi eräpäivän jälkeen, voi käydä niin, että maksukehotus on ehditty lähettää ennen kuin maksusuoritus on näkynyt. Jos lasku on jo maksettu, maksukehotus ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Seuraavassa laskussa veloitetaan maksukehotusmaksu 5 euroa.

Omien laskujesi tilanteen voit tarkistaa OmaLounea -palvelusta. Siellä näkyvät kaikki laskusi ja niiden tila.

Kun maksat laskua, tarkista aina viitenumero huolellisesti, näin maksusuorituksesi kohdistuu oikeaan laskuun. Jos viitenumerossa on virhe, maksu ei kohdistu ja lasku pysyy maksamattomana. Ota ylös maksutapahtuman päivämäärä, summa ja virheellinen viitenumero ja ota yhteyttä asiakaspalveluumme niin kohdistamme maksun oikein.

 

Heräsikö kysyttävää? Lounean asiakaspalvelu on aina valmis auttamaan ja vastaamaan kysymyksiisi. Soita 0800 30300 tai lähetä sähköpostia asiakaspalvelu@lounea.fi. Palvelemme arkisin klo 8.30  - 16.30.

Yritysasiakkaat

Ellei maksusuoritusta näy meillä eräpäivänä, lähetämme maksukehotuksen. Maksukehotus lähetetään aina paperisena.  Maksukehotuksen lähetyksestä veloitetaan 10 euron (yritykset) maksu, sekä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti.

Maksukehotuksen saapuessa lasku kannattaa hoitaa välittömästi, jotta vältyt palveluiden sulkemiselta. Lounealla on palveluiden yleisten sopimusehtojen mukaan oikeus sulkea liittymä tai palvelu maksamattomien laskujen takia. Maksusuorituksen jälkeen liittymä avataan automaattisesti 1-3 pankkipäivän sisällä. Suljetun palvelun avaamisesta voidaan periä erillinen maksu.

Mikäli laskua ei hoideta maksukehotuksesta huolimatta, siirretään lasku perintätoimistolle. Jos saat kirjeen perintätoimistolta, maksa perintätoimiston lähettämä lasku niin pian kuin mahdollista välttääksesi maksun siirtymisen ulosottoon.

Huomioi nämä

Mikäli olet maksanut laskusi eräpäivän jälkeen, voi käydä niin, että maksukehotus on ehditty lähettää ennen kuin maksusuoritus on näkynyt. Jos lasku on jo maksettu, maksukehotus ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Seuraavassa laskussa veloitetaan maksukehotusmaksu 10 euroa.

Kun maksat laskua, tarkista aina viitenumero huolellisesti, näin maksusuorituksesi kohdistuu oikeaan laskuun. Jos viitenumerossa on virhe, maksu ei kohdistu ja lasku pysyy maksamattomana. Ota ylös maksutapahtuman päivämäärä, summa ja virheellinen viitenumero ja ota yhteyttä asiakaspalveluumme niin kohdistamme maksun oikein.

 

Vakuusmaksu

Tilauksen yhteydessä teemme luottotarkistuksen ja sen perusteella tilaukselle saattaa määräytyä vakuusmaksu. Vakuusmaksu on palvelukohtainen.

Palvelu kytketään vasta kun vakuusmaksu on suoritettu. Vakuusmaksulla on eräpäivä, mutta mikäli haluat palvelun nopeammin käyttöön voit maksaa vakuusmaksun aikaisemmin.  Ellei vakuusmaksua makseta eräpäivään mennessä tilaus raukeaa.

Vakuusmaksun suuruus määräytyy tilatun palvelun perusteella.

Vakuusmaksu palautetaan tilauksen päätyttyä mikäli laskut on maksettu