Lankapuhelimen loppu lähellä, mikä nyt eteen?

puhepalvelut

Telian ilmoitus lankapuhelinpalveluiden lopettamisesta vuoden 2019 aikana herätti keskustelua, monella voi olla huoli läheisen seniorin palvelun jatkumisesta. Joutuuko meidän mummo jatkossa käyttämään älypuhelinta ja kosketusnäyttöä? Muuttuuko puhelinnumerokin?

Kuparijohtoihin perustuva teknologia toimi Suomen tiedonsiirtoverkkojen perustana lähes sadan vuoden ajan. Kaikella on kuitenkin aikansa, valokuitu ja mobiiliratkaisut ovat jo pitkälle korvanneet kuparijohdot, joiden kapasiteetti ja käyttöikä alkavat olla lopuillaan. Suuri osa Suomen lankapuhelinkeskuksista on perua 80- ja 90-lukujen digitalisoinnista, käyttöiän rajat alkavat tulla vastaan jo siinäkin.

Perinteiset lankapuhelimet ovat siis kovaa vauhtia poistumassa.  Käyttäjät ovat tyypillisesti jo seniori-iän saavuttaneita ja tuttu turvallinen lankapuhelin on palvellut heitä asioiden hoitamisessa jo vuosikymmeniä. Puhelimen käyttö on selkärangassa ja oma puhelinnumero muistetaan aina, vaikka moni uudempi asia saattaa jo unohtuakin. Ei siis ihme, että tuleva tekniikan muutos huolestuttaa puhelinten käyttäjiä ja heidän läheisiään.


Mitä lankapuhelimen tilalle?

Onneksi usealla operaattorilla on nykyisin valikoimissaan tuotteita, jotka tekevät muutoksesta mahdollisimman helpon. Tekniikka mahdollistaa lankapuhelinta muistuttavan palvelun toteuttamisen myös ilman kuparikaapeleja. Palvelu voidaan toteuttaa valokuituyhteydellä tai sen puuttuessa matkapuhelinverkkojen kautta.  Mutta millainen sen korvaavan palvelun pitäisi olla?


Palveluissa on eroja

Minimissään korvaavan puhepalvelun täytyy mahdollistaa asiakkaan vanhan lankapuhelinnumeron käyttäminen,  niin että asiakkaalle voidaan jatkossakin soittaa paikallispuheluita ilman suuntanumeroa. Näin asiakkaalle soittavat henkilöt, usein hekin jo iäkkäämpiä, eivät joudu opettelemaan suuntanumeron käyttöä. Muistamisen vaikeuden lisäksi soittajalla voi olla epäilys, että suuntanumeron käyttäminen tuo puhelulle kalliimman hinnan. Vaikkei tämä pitäisi paikkaansa, puhelu voi jäädä soittamatta.

Lankapuhelimen puheluhinnoittelu on tyypillisesti matkapuhelinta monimutkaisempi, mutta kuitenkin se johon asiakas on tottunut. Tiettyinä aikoina paikallispuhelun soittaminen voi olla edullista, esimerkkinä Lounean ilmaiset paikallispuhelut ilta- ja yöaikaan. Olisi hyvä, mikäli uusi palvelu noudattaisi asiakkaan aiemman lankapuhelimen hinnoittelua, jotta uutta palvelua uskallettaisiin käyttää vanhaan tapaan sosiaalisten kontaktien ylläpitoon.


Kuka hoitaa muutoksen, osaanko edes itse?

Uuden puhepalvelun käyttöön ottamisen tulisi myös olla mahdollisimman helppoa. Aika usein toimitus alkaa sähköpostilla: ”Hei! Uusi puhelimesi on pakettiautomaatissa, hae se 7 vrk sisällä ja ota palvelu käyttöön laittamalla SIM-kortti puhelimen sisään.”  Asiat jotka ovat aktiivi-ikäiselle helppoja kansalaistaitoja, ovat seniori-ikäiselle jo paljon haastavampia, alkaen liikkumisesta kaupungilla. Moni tämän ikäpolven edustaja saattaa kokea ”teknokammoa”, uudet laitteet ovat pelottavia eikä ehkä luoteta käyttöönoton onnistuvan omatoimisesti.  Paras tilanne olisi, jos palvelun tarjoajan asiantuntija kävisi paikan päällä toimittamassa laitteet, varmistamassa kuuluvuuden ja tarvittaessa asentamassa lisäantennin, jos sijainti sen vaatii. Tärkeää olisi myös asiakkaan opastus kädestä pitäen uuden laitteen toimintaan. Tätä palvelua kaikki operaattorit eivät kuitenkaan tarjoa, ainakaan ilman lisäveloitusta.


Uusi palvelu, uusi puhelinkin?

Seniorit eivät ole samanlaisia, eikä yksi ratkaisu sovi kaikille.

Mobiilitekniikan kautta toteutetussa palvelussa käytetään SIM-korttia, jota voi käyttää lähes missä tahansa GSM-matkapuhelimessa. Teknisesti edistynyt käyttäjä voi haluta käyttää kosketusnäytöllistä älypuhelintaan mutta moni valitsee mieluummin pöytäpuhelimen. Nämä laitteet ovat noin 100 euron hintaluokassa, ja käyttäminen on yhtä yksinkertaista kuin aiemmalla tekniikalla: Valitse numero ja nosta luuri. Isot näppäimet ja kuuluvat merkkiäänet myös helpottavat käyttöä.


Kuitutekniikassa on pöytäpuhelinten lisäksi tarjolla myös lankapuhelinsovittimia, joiden avulla asiakkaan vanha näppäinpuhelin saadaan toimimaan myös uudessa palvelussa.


Tuleeko muutos kalliiksi?

Korvaavan palvelun kuukausimaksu on tyypillisesti halvempi kuin vanhan lankapuhelimen, sillä vanhan tekniikan ylläpito on operaattoreille työlästä ja kallista. Kuukausimaksujen erotuksella voi rahoittaa uuden puhelinkoneen hankinnan, ja moni operaattori tarjoaa jopa korotonta ja kulutonta maksuaikaa laiteostoille. Kuukausittainen kokonaiskulu voi jäädä lankapuhelinta halvemmaksi.

 

Entä sähkökatkot?

Perinteinen lankapuhelin toimi myös tavanomaisten sähkökatkosten aikana koska sen sähkönsyöttö hoidettiin operaattorin akkuvarmennetulta keskittimeltä. Useimmissa GSM-pöytäpuhelimissakin on sisäänrakennettu akku, jolla puhelin pysyy käyttövalmiina jopa vuorokauden mittaisen sähkökatkoksen ajan. Koska pöytäpuhelin on kytkettynä omaan virtalähteeseensä, ei akkua edes tarvitse erikseen muistaa ladata.   

 

Mutta kuinka käy mummon turvapuhelimen?

Henkilöillä, joiden toimintakyky on alentunut, voi olla kotonaan turvapuhelin, jolla hälyttää apua esim. kaatumisen yhteydessä. Turvapuhelin toimii usein lankapuhelimen rinnalla, mutta myös se voidaan muuttaa mobiilitekniikalla toimivaksi.  Asiakkaan tai asiaa hoitavan henkilön tulee vain ottaa yhteyttä turvapuhelinpalvelun toimittajaan ja pyytää muutosta.

 

Ratkaisut Lounean asiakkaille

Lounea on varautunut hyvissä ajoin kupariverkon ja -teknologian poistumiseen. Olemme systemaattisesti suunnitelleet verkon purkuaikataulua ja sovittaneet sen resursseihin, niin että voimme olla yhteydessä henkilökohtaisesti jokaiseen vanhaa tekniikkaa käyttävään asiakkaaseemme ja suunnitella yhdessä asiakkaan tarpeita parhaiten vastaavan ratkaisun. Lounean tuotevalikoimissa löytyy korvaavat palvelut, jotka mahdollistavat mahdollisimman kivuttoman siirtymisen aikaa paremmin kestäviin tekniikoihin. Lisäksi kädenojennuksena vanhoille asiakkaillemme tarjoamme toistaiseksi veloituksettoman asennuspalvelun.

Ei siis syytä huoleen, odota yhteydenottoamme ja keskustellaan tarkemmin, kun asia on sinulle tai läheisellesi ajankohtainen.

Soitellaan!

Jaa artikkeli:
Tagit:
puhelinpalvelu
lankapuhelin
lankapuhelinpalvelu
kupariverkot