Yrityslaajakaista

Jos Internetyhteytesi ei toimi tai pätkii, tarkista ensin häiriötiedotteistamme, onko alueella mahdollisesti yleinen vika. Tarkista myös laitteiden kytkennät ja asetukset alla olevan tarkistuslistan avulla, ennen kuin otat yhteyttä häiriöpalveluumme.

ADSL-modeemin asetukset Lounean verkossa

Useimpien uusien ADSL-modeemien asetukset tukevat suoraan Lounean verkkoa. Joissakin modeemeissa saattaa kuitenkin olla tarpeen muuttaa ADSL-asetuksia seuraavasti:

 ADSL2+: ITU G.992.5
           tai 
ADSL: ANSI T1.413 tai ITU G.922.1

LLC-toimintatapa: RFC 2684 tai RFC 1483 mukaista LLC-toimintatapa

ATM –arvot:  VPI=0 ja VCI =100

Käytettävän ADSL–modeemin tulee olla hyväksytty liitettäväksi suomalaiseen puhelinverkkoon.  

Laajakaista yhteys ei toimi tai pätkii

Tarkista seuraavat asiat:

Ovatko kaikki kaapelit kunnolla kiinni?

Tarkista, että modeemin virtajohto, puhelinjohto (RJ11) ja Ethernet-verkkokaapeli ovat kunnolla kiinni kummassakin päässä. Mikäli käytössäsi on myös lankapuhelin, varmista, että sinulla on häiriösuodatin kytkettynä puhelinpistorasiaan. Jos käytössä on erillisiä puhelinjatkojohtoja, ylijännitesuojia tai haaroittimia testaa yhteyden toiminta myös ilman niitä. Huomioi, että erilaiset jatkojohdot ja yli 2 m pitkät puhelinjohdot heikentävät linjan laatua ja saattavat aiheuttaa ongelmia yhteyden toiminnassa.

Käynnistä modeemi uudelleen

Käynnistä modeemi uudelleen irrottamalla modeemin virtajohto sähköpistorasiasta. Kytke virtajohto takaisin pistorasiaan ja odota pari minuuttia kunnes modeemin valot palavat koko ajan. Jos tietokoneen ja modeemin välissä on erillinen reititin, kytkin, palomuuri tai langaton tukiasema, sammuta virrat myös tästä erillisestä laitteesta. Tarvittaessa kokeile yhteyttä kytkemällä tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla. Jos yhteys toimii, vika on modeemin ja koneen välissä olevassa laitteessa tai sen kytkennöissä. Jos yhteys ei vieläkään toimi, tarkista tietokoneen verkkoasetukset.

Mikäli yrityksessä on käytössä lankapuhelinliittymä varmista, että jokaisen lankapuhelimen pistorasiaan on kytketty analogisuodatin. Joissakin tapauksissa yksikin vioittunut analoginen laite tai analogisuodatin saattaa häiritä linjaa tai mykistää sen kokonaan. Testaa mahdollisia vikoja irrottamalla kaikki laitteet seinästä. Tämän jälkeen kokeile yhteyttä. Mikäli yhteys toimii kytke jokainen laite yksitellen seinään ja selvitä minkä laitteen kohdalla linja mykistyy.

Tarkista modeemin valot

Modeemin yhteyden tila esitetään modeemissa valoilla. Mikäli yhteys ei toimi vaikka kytkennät ovat oikein, voit tarkistaa vian modeemin valojen avulla. Valot on nimetty hieman eri tavalla modeemin merkistä ja mallista riippuen.

Normaalitilanteessa modeemissa palavat vähintään Power- ja DSL/ADSL-valot. Mikäli power-valo ei pala, tarkista vielä, että olet kytkenyt virtajohdon toimivaan sähköpistorasiaan.

DSL / ADSL valo kertoo onko modeemi yhteydessä laajakaistaverkkoon. Yleensä jatkuvasti palava valo tarkoittaa, että yhteys on kunnossa. Vilkkuva valo tarkoittaa, että modeemi hakee yhteyttä. Jos valo ei pala, modeemi ei ole yhteydessä laajakaistaverkkoon. Voit tarkistaa oman modeemisi valojen merkityksen laitteen käyttöoppaasta tai laitevalmistajan verkkosivuilta.

Mikäli yhteys pätkii, seuraa sammuuko ADSL-päätelaitteesta DSL- tai LAN-valo? Mikäli DSL-valo sammuu, on kyse todennäköisesti linjaviasta. Mikäli LAN-valo sammuu, on vika verkkokaapelissa tai verkkokortissa.

Yhteyden toimimattomuus voi myös johtua rikkinäisestä modeemista, kaapelista tai puhelinpistokkeesta.  Mikäli mahdollista, kokeile modeemin toimintaa toisessa puhelinpistorasiassa ja toisella puhelinjohdolla sekä toisella modeemilla. Ennen vikailmoituksen tekoa kannattaa tarkistaa jatkojohdon kunto. Käytä mahdollisimman lyhyttä puhelinjohtoa. Jos tietokonetta ei ole mahdollista asentaa puhelinrasian läheisyyteen, käytä pidempää verkkokaapelia (ethernet).

Mikäli tarkistamisen jälkeenkään yhteys ei toimi, ota yhteyttä häiriöpalveluumme 0800 30344 tai postilla viat@lounea.fi. Palvelemme 24/7.