Tietoturva

Turvapaketin ongelmatilanteita

Asennus ei onnistu

Useimmiten ongelma korjaantuu tietokoneen uudelleenkäynnistyksellä, jolloin asennus jatkuu siitä mihin se jäi. Uudelleenkäynnistämistä kannattaa tarvittaessa kokeilla muutaman kerran. Mikäli ongelma ei poistu, kannattaa ohjelma poistaa kokonaan. Vanhan tietoturvaohjelman saa poistettua koneelta ohjauspaneelin kautta.

Windows XP 
Käynnistä > Ohjauspaneeli > Lisää tai poista sovellus. Valitse avautuvasta ikkunasta poistettava ohjelma (Turvapaketti) ja paina Poista.

Windows Vista
Ohjauspaneeli > Ohjelmat ja toiminnot > Valitse poistettava ohjelma ja paina yläpalkista Poista Asennus

Windows 7
Ohjauspaneeli > Muuta sovellusta tai poista se > Valitse poistettava ohjelma ja paina yläpalkista Poista Asennus

Huom! Suorita ohjelman poiston jälkeen vielä rekisterien puhdistusohjelma, joka löytyy osoitteesta: ftp://ftp.f-secure.com/support/tools/uitool/UninstallationTool.exe

Tallenna ohjelma työpöydälle, lataamisen jälkeen klikkaa ohjelmakuvaketta ja hyväksy käyttöehdot. Rekisterimerkintöjen puhdistamisen jälkeen kone käynnistyy automaattisesti uudelleen. Tämän jälkeen asenna turvapaketti uudelleen koneellesi Minun Turvapaketti sivustolta.

 

Turvapaketti ilmoittaa toimintahäiriöstä

Toimintahäiriö on yleensä vain väliaikainen häiriötilanne, joka normaalisti poistuu jonkin ajan kuluttua automaattisesti. Mikäli häiriö ei poistu, toimittamalla ohjelman logitiedoston häiriöpalveluumme, voimme selvittää mistä ongelma johtuu. Toimi alla olevan ohjeistuksen mukaan:

  1. Napsauta Käynnistä.
  2. Valitse Kaikki ohjelmat > (F-Secure-tuotteesi) > Tukityökalu. Tukityökalu-ikkuna tulee näyttöön.
  3. Napsauta OK. Työkalu alkaa kerätä tietoja. Se luo tulostiedoston työpöydällesi. Tiedoston nimi on fsdiag.tar.gz. Huomaa, että tiedoston koko on yleensä alle 10 MB, mutta yrityskäyttäjillä sen koko voi nousta jopa 100 MB:iin.
  4. Liitä tiedosto sähköpostiviestiin ja lähetä se meille tarkistettavaksi osoitteeseen viat@lounea.fi

Huom! Tukityökalun käyttö edellyttää järjestelmävalvojan oikeuksia.

 

Virustunnisteet ovat vanhentuneet

Jos Turvapaketin automaattiset päivitykset lakkaavat toimimasta, on syynä yleensä viallinen päivityspaketti, jota automaattisiin päivityksiin käytettävä backweb-komponentti ei osaa korjata. Ongelma saadaan kuitenkin yleensä korjattua käyttämällä fsaua-resetiä, jolla backwebin lataamat päivitykset poistetaan. Resetoinnin jälkeen backweb lataa kaikki päivitykset uudestaan, ja automaattiset päivitykset toimivat jälleen.

  1. Lataa ja käynnistä Fsaua-reset.exe-ohjelma alla olevasta linkistä: ftp://ftp.f-secure.com/support/tools/FSAUA-Reset/fsaua-reset.exe
  2. Jatka valitsemalla OK, kun palautus on valmis.
  3. Ohjelman käynnistyessä aukeaa uusi ikkuna, jossa kysytään haluatko ajaa työkalun. Paina näppäimistöltä Y-näppäintä, jotta toimenpide etenee.
  4. Ohjelma lataa uudelleen päivitykset ja korvaa vialliset tiedostot. Huom! Tätä varten tarvitset toimivan internetyhteyden.
  5. Automaattisen päivityksen pitäisi taas toimia, kun toiminto on valmis.

Huom! Virustorjunta ei toimi ennen kuin viruskuvaustietokanta on päivitetty, koska Fsaua-reset.exe poistaa viruskuvaustietokannan!

Varmista myös, että tietokoneesi kello ja päivämäärä ovat ajan tasalla, sillä Tietoturvapalvelu ilmoittaa vanhentuneista virustunnisteista myös, jos tietokoneesi kello ja päivämäärä eivät ole ajan tasalla.

Mikäli edellisten toimenpiteiden jälkeenkään turvapaketti ei toimi, ota yhteyttä häiriöpalveluumme 0800 30304. Palvelemme 24/7.