Kopteri sähköpostipalvelu uudistuu 14.2.2017

Jatkossa palvelu sisältää 5 sähköpostilaatikkoa, joiden koko on 500Mt/kpl. Muutoksen jälkeen osoitteita voi hallinnoida helposti itse Omahallinta portaalin kautta.

Jos osoitteesi loppuosa on

  • @kopteri.net
  • @kponetti.net

sähköpostipalvelun hinta on 1.4.2017 alkaen 3,95€/kk. Sähköpostiosoite on rekisteröitävä sähköpostiin saapuneen henkilökohtaisen linkin kautta 7.2.2017 mennessä, jos sen käyttöä haluaa jatkaa.

Siirrämme sähköpostiviestisi uuteen palveluun

Muutoksen yhteydessä siirrämme kaikki viestisi uuteen palveluun automaattisesti. Tällä tarkoitetaan viestejä, jotka näkyvät, kun kirjaudut selainpostiin osoitteessa webmail.kopteri.net. Jos ole ladannut viestit esim. Outlook sähköpostiohjelmaan, katso kohta "Sähköpostiasetukset päivitettävä 14.2.2017".

Muutosten yhteydessä Kopteri kotisivutilat päättyvät

Kopteri kotisivutilat ovat olleet esimerkiksi muotoa kopteri.net/koti/käyttäjätunnus. Otathan tietosi talteen viimeistään 13.2.2017! Erilaiset sosiaaliset mediat, kuten Facebook, tarjovat nykyään mahdollisuuden yksityisten henkilöiden viestintään. Jos olet kiinnostunut Lounean tarjoamista kotisivuratkaisuista yrityksille, ole yhteydessä yritysasiakaspalveluun 0800 30 301 tai yritysasiakaspalvelu@lounea.fi.

 

SÄHKÖPOSTIASETUKSET PÄIVITETTÄVÄ 14.2.2017

Sähköpostipalvelun tuotantojärjestelmä muuttuu 14.2.2017 klo 0.00 - 08.00 välisenä aikana, jonka jälkeen uudet käyttäjätunnukset toimivat ja vanhat poistuvat käytöstä. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on päivitettävä sähköpostiasetukset sähköpostiohjelmaan (kuten Outlook, Thunderbird, puhelimien tai tablettien omat sähköpostisovellukset). Uudet tiedot ovat seuraavat:

  • Käyttäjätunnus: Käyttäjätunnuksena jatkossa toimii sähköpostiosoitteesi. Voit tarkastaa käyttäjätunnuksen rekisteröitymisen jälkeisestä kiitosviestistä
  • Salasana: Saat uuden salasanan rekisteröitymisen yhteydessä antamaasi matkapuhelinnumeroon 14.2.2017 päivän aikana.
  • Postipalvelinasetukset:*
    • Saapuva: 
      • mail.seutuposti.fi
        • POP 3 (portti 995 SSL/TLS tai portti 110 suojaamaton)
        • IMAP4 (Portti 993 SSL/TLS tai portti 143 suojaamaton)
    • Lähtevä:
      • asmtp.seutuposti.fi (suositeltu, vaatii kirjautumisen)
        • ASMTP (Portti 465, SSL/TLS)
      • smtp.seutuposti.fi (suojaamaton, toimii ainoastaan Lounean Valokaista tai ADSL-liittymistä)
        • SMTP (Portti 25, suojaamaton)

HUOM! Jos käytät erillistä sähköpostiohjelmaa ja olet ladannut viestit palvelimelta pois, varmin tapa säilyttää vanhat viestit tallessa on perustaa rinnalle kokonaan uusi tili uusilla postipalvelin- ja käyttäjätiedoilla. Ennen muutosta saapuneet viestit voit käydä lukemassa vanhalta tililtä.

*Yllä on tummennettu yleisimmin käytössä olevat postipalvelintiedot. Suosittelemme käyttämään kirjautumisen vaativia postipalvelimia oman tietoturvasi takia.


Tässä ohjeita muutosten tekemiseksi:

Icon Lounea Selainpostin käyttöohje (1,7 MB)

Icon Ohje yhteystietojen kopioimiseen uuteen selainpostiin (381,8 KB)

LISÄTIETOJA SÄHKÖPOSTIPALVELUN MUUTOKSESTA

Mikä muuttuu?

Käytössäsi olevien sähköpostilaatikoiden määrä kasvaa viiteen laatikkoon.
Kunkin laatikon koko kasvaa 500 Mt/laatikko aiemman maksimissaan 200 Mt:n sijasta.
Sähköpostipalvelu on maksullinen huhtikuusta 2017 alkaen.
Kopteri-kotisivutila poistuu käytöstä. Korvaavista kotisivuista voi sopia Lounean yritysasiakaspalvelun kanssa, puh. 0800 30 301. 

Miksi muutos tehdään?

Lounea haluaa vastata asiakkaidensa muuttuviin tarpeisiin. Tänä päivänä sähköpostilaatikoita halutaan useampia eri käyttötarkoituksiin tai esimerkiksi koko perheen käyttöön. Samoin sähköpostilaatikoiden nykyinen koko ei enää palvele useampia asiakkaita, joiden sähköpostiliikenteestä on tullut säännöllistä ja jatkuvaa. Myös kuvia, videoita ja muita paljon levytilaa kuormittavia aineistoja lähetetään nykyään paljon sähköpostitse, mikä aiheuttaa vaatimuksia sähköpostilaatikoiden koolle.

Yllämainitut palvelulaajennukset aiheuttavat lisäkustannuksia, jotka veloitetaan palvelumaksuna huhtikuusta 2017 alkaen. Hinnoittelu tapahtuu nykyään palvelukohtaisesti, eikä esimerkiksi osana laajakaistapalvelua ja –maksua, kuten vielä muutama vuosi sitten.

 

Milloin muutos tapahtuu?

Muutos tehdään 14.2.2017. Nykyinen sähköpostiosoite tulee rekisteröidä 7.2.2017 mennessä. Mikäli rekisteröintiä ei tehdä määräpäivään mennessä, sähköpostilaatikon sisältö tuhoutuu turvallisesti samalla kun osoite poistuu käytöstä 14.2.2017.

 

Miten minun pitää toimia?

Mikäli haluat jatkaa nykyisen …@kopteri.net tai  ...@kponetti.net –sähköpostiosoitteesi käyttöä, sinun tulee rekisteröityä 7.2.2017 mennessä sähköpostiisi lähetetyn henkilökohtaisen linkin kautta. Palvelu maksaa jatkossa 3,95€ kuukaudessa.

  • Jos perheelläsi on useampi osoite käytössä, kannattaa ne rekisteröidä saman henkilön nimiin (esim. henkilön, jonka nimissä on muita Lounean palveluita). Näin maksua ei mene jokaisesta osoitteesta erikseen, vaan ne yhdistyvät saman palvelun alle.

Kun olet rekisteröitynyt, sinulle lähetetään muutospäivänä tekstiviestinä salasana ja voit jatkaa sähköpostisi käyttöä. Mikäli et halua jatkaa sähköpostiosoitteen käyttöä ja rekisteröityä laajennetun ja maksullisen sähköpostiosoitteen käyttäjäksi, sinun ei tarvitse tehdä asialle mitään.

Mikäli sinulla on www-sivut Kopteri-palvelimella, ota tarvittaessa siellä olevat tiedot talteen ennen 13.2.2017. Mikäli koet, että esimerkiksi Facebook tai Instagram eivät voi jatkossa korvata www-sivujasi, voit olla yhteydessä yritysasiakaspalveluumme (puh. 0800 30 301, yritysasiakaspalvelu@lounea.fi) ja sopia korvaavista www-sivuista.

 

Milloin muutokset astuvat voimaan?

Sähköpostiosoitteen säilyminen edellyttää rekisteröintiä 7.2.2017 mennessä, muutoin osoite poistuu käytöstä 14.2.2017.
Kotisivutila poistuu käytöstä 14.2.2017 alkaen.
 

Mitä hyötyä minulle on jatkaa sähköpostiosoitteen käyttöä maksullisena, kun ilmaisiakin sähköpostiosoitteita on tarjolla?

Lounean sähköpostiosoitteet ovat paikallisesti hallinnoidulla alustalla turvallisesti kotimaassa ja Suomen tietosuojan piirissä. Myös asiakaspalvelumme on paikallista ja suomenkielistä. Mikäli sinulla on kysyttävää tai esimerkiksi jokin ongelmatilanne, voit aina soittaa meille tai tulla käymään palvelupisteessämme.

Markkinoilla on tarjoilla useitakin ilmaisia vaihtoehtoja sähköpostisoitteelle. Näitä ovat esimerkiksi …@gmail.com tai …@outlook.com. Esimerkiksi Googlen Gmail on mainosrahoitteinen, mikä tarkoittaa sitä, että palvelua ei veloiteta asiakkaalta vaan mainostuloina mainostajilta. Ilmaisiin sähköpostiosoitteisiin liittyy siitä syystä aina kohdennettua mainontaa asiakkaalle. Samoin näitä ilmaisia sähköpostiosoitteita hallinnoidaan Suomen ulkopuolella, eivätkä ne siten kuulu Suomen tiukan tietosuojan piiriin. Myös  asiakaspalvelu hoidetaan yleensä vain netin kautta ja englannin kielellä.
 

Mistä saan apua, jos en osaa rekisteröityä ja ottaa käyttöön uutta palvelua?

Jos sinulla on mitä vain lisäkysymyksiä tai tarvitset apua rekisteröitymisessä, voit soittaa tekniseen tukeemme, puh. 0800 30304. Se on auki joka päivä, viikonloput mukaan lukien ympäri vuorokauden. Voit myös aina tulla palvelupisteeseemme, jossa autamme sinua myös mielellämme. Teemme tarvittaessa myös kotikäyntejä.


Sähköpostiosoitteen rekisteröinti

Miksi sähköpostiosoite pitää rekisteröidä?
Sähköpostiosoite pitää rekisteröidä, jotta tiedämme kenelle sähköpostiosoite kuuluu ja jotta laskutustiedot tulevat oikein, sekä voimme toimittaa uuden salasanan muutosten yhteydessä.

Kuka voi rekisteröidä osoitteeni?
Jokaisen osoitteeseen lähetetään henkilökohtainen linkki rekisteröimislomakkeelle. Rekisteröinnin voi siis tehdä sähköpostiosoitteen käyttäjä.

Haluan kaikki perheen sähköpostiosoitteet samalle omistajalle. Miten toimin?
Silloin kaikkien perheeseen kuuluvien sähköpostiosoitteiden maksaja/omistaja – tiedot pitää olla samat. Yhteen sähköpostipalveluun voi kuulua maksimissaan 5 kpl sähköpostiosoitteita.


Sähköpostin muutokset

Mitä muutoksia sähköpostiini tulee?             
Selaimessa käytettävän webmailin ulkoasu tulee muuttumaan. Toiminnallisuuksiltaan palvelu säilyy kuitenkin saman sisältöisenä. Sähköpostiohjelmien, kuten Windows Mail tai Thunderbird käyttäjien sähköpostitoiminnot säilyvät ennallaan.

Säilyvätkö nykyiset postit ja yhteystiedot?
Kaikki postit ja kansiot siirtyvät uuteen palveluun. Yhteystiedot eivät siirry automaattisesti, joten ota ne talteen hyvissä ajoin nykyisestä webmailista. Jos käytät erillistä sähköpostiohjelmaa, johon olet tallentanut yhteystietoja, muutos ei vaikuta yhteystietoihin.

Mitä ehtoja sähköpostipalveluun ja muutokseen sovelletaan?
Sähköpostipalveluihin sovelletaan Viestintäpalveluiden yleisiä sopimusehtoja kuluttajille. Nyt tehtävään muutokseen sovelletaan erityisesti ehtojen kohtaa 11.1 "teknisiä järjestelmäuudistuksia", koska palvelun tuottaja vaihtuu.

Koska muutos tapahtuu?

Muutos tapahtuu 14.2.2017. Nykyinen sähköpostiosoite tulee rekisteröidä 7.2.2017 mennessä. Mikäli rekisteröintiä ei tehdä määräpäivään mennessä, sähköpostilaatikon sisältö tuhoutuu turvallisesti samalla kun osoite poistuu käytöstä 14.2.2017.

Miksi sähköpostin salasana muuttuu?
Koska sähköpostit siirtyvät uuteen palveluympäristöön, emmekä tietoturvasyistä saa asiakkaidemme nykyisiä salasanoja selville siirtoa varten.

Muuttuuko sähköpostiosoitteeni?
Sähköpostiosoitteet eivät muutu. 

Millä tunnuksilla kirjaudun sähköpostiini jatkossa?
Aiemmin sähköpostiin on voinut kirjautua käyttäjätunnuksella. Jatkossa kirjautuminen onnistuu ainoastaan sähköpostin sähköpostiosoitteella. Saat palveluun vaadittavat kirjautumistiedot tekstiviestillä yllä mainittuna muutospäivänä, jos olet rekisteröinyt osoitteesi jatkumaan.

Tuleeko sähköpostin käyttöön katkoksia?
Muutokset toteutetaan 14.2.2017 klo 0.00 - 08.00, jonka aikana palvelu ei ole käytettävissä. Tämän jälkeen uuteen palveluun voi kirjautua lähettämällämme uudella salasanalla ja jatkaa käyttöä normaalisti.

Etätuki

Etätukea varten lataa ja asenna koneellesi alla oleva Team Viewer -ohjelmisto.

TeamViewer (9,2 MB)