Kysymyksiä ja vastauksia

Mistä muutostyöt johtuvat?
Lounea toimittaa Kaarinan keskustan alueelle huippunopean Internet -yhteyden.

Milloin uusien palveluiden käyttöönotto tapahtuu?
Palvelut käyttöönotetaan tammi- ja helmikuun aikana 2018. Tiedotamme tarkat käyttöönottopäivämäärät kirjeitse lähempänä ajankohtana.

Mitä palvelut maksavat?
Palvelut kuuluvat huoneiston vastikkeeseen / vuokraan. Palveluita on mahdollisuus täydentää lisäpalveluilla kuten lisänopeuksilla, kanavapaketeilla, tietoturvapalveluilla jne. Lisäpalvelut laskutetaan asukkaalta.

Mitä palveluihin sisältyy?
25M/10M internet -yhteys ja kaapeliTV. Päätelaite ei sisälly palveluiden hintaan. 

Mitä asiakkaan tarvitsee tehdä?

  • Hankkia yhteensopiva päätelaite netin käyttöä varten.
  • Palauttaa TV:n / Digiboxin tehdasasetukset asennuspäivänä.
  • Tilata tarvittaessa lisäpalvelut sekä maksukanavat Lounealta.
  • Irtisanoa tarvittaessa nykyinen kiinteä Internet -yhteys.

Miksi television ja digiboksin tehdasasetusten palautus joudutaan tekemään?
Verkon parametrit (taajuus ja modulaatiot) muuttuvat kanavanipuissa ja tämä aiheuttaa sen, että vanhat kanavat jäävät näkymään listalle toimimattomina. Signaaleissa on myös päällekkäisyyksiä joten osa kanavista lakkaa toimimasta kokonaan. Tehdasasetusten palautus pyyhkii muistista vanhat kanavatiedot ja hakee uudet tilalle.

Minulla on tallentava digiboksi ja olen tallentanut sinne ohjelmia. Miten tallenteiden käy muutoksessa?

  • Jos olet tallentanut ohjelmia vapailta kanavilta, kuten Yle1, Yle2, MTV3 jne tallenteet ovat käytössäsi kuten tähänkin asti.
  • Jos olet tallentanut ohjelmia maksukanavilta, tallenteet eivät välttämättä ole enää jatkossa katsottavissa. Osassa digibokseja on toiminto, jossa tallenteen salauksen voi purkaa ja salaus tehdään boksin omalla salaustekniikalla. Tällöin tallenteet toimivat jatkossakin. Jos taas digiboksi tallentaa maksu TV ohjelmat samalla salauksella, kuin niitä verkossa jaetaan, boksi vaatii voimassa olevan tilauksen, jotta tallenteita voidaan näyttää. Muutoksen yhteydessä TV-kortti vaihtuu, joten salausavainkin vaihtuu, eikä maksullisten sisältöjen salauksen purkaminen onnistu enää uudella kortilla.

Mistä löydän uudet kanavapaikat?
http://lounea.fi/media/filer_public/63/e4/63e49f0a-e7d2-425d-a2c8-056c59f68976/lounea_kanavaniput_ja_taajuudet_20170317.pdf

En osaa itse päivittää laitteitani. Voinko saada apua Lounealta?
Kyllä. Voitte olla yhteydessä Louneaan esimerkiksi puhelimitse 0800 30304.

Mistä voin tilata lisäpalveluita?
Lisäpalveluita voit tilata Lounean asiakaspalvelusta tai suoraan Kaarinan PopUp -pisteeltä. 

Mistä voin hankkia yhteensopivan päätelaitteen nettiyhteyttä ja TV:n katselua varten?

Voit hankkia internet yhteyteen tarvittavan modeemin (Telewell EAV-510 v6) sekä TV kortin lukijan Lounealta, Kaarinan PopUp -pisteeltä osoitteessa: Hovirinnantie 5, 20780 KAARINA (K-Supermarket Katariina). Tarkistathan aukioloaikamme osoitteesta lounea.fi/maininki.

Mitä vanhalle kiinteälle internet yhteydelleni tapahtuu?
Lounean uusi valokuituliittymä korvaa nykyisen Internet -yhteytesi. Mikäli sinulla on määräaikainen liittymä nykyisestä Internet -yhteydestäsi, sinun täytyy irtisanoa nykyinen yhteytesi.

Mihin voin olla yhteydessä ongelmatilanteissa?
Meidät tavoitat 24/7 numerosta 080030304 sekä sähköpostitse asiakastuki@lounea.fi

Frequently Asked Questions

What is the reason for changes regarding TV services and fixed internet connections?
Lounea provides a modern, high-speed fiber optic network for housing companies in Kaarina area hosted by Maininki Real estate services.

When installation will take place in my address?
All Internet connections will be installed january and february 2018. We will send the info letter to every apartment few weeks before the actual installing day.

What changes will cost for me?
Services are included to your monthly due or rent. In case you would like to have additional services like more speed (50M or 100M), more TV channels etc. you can order those for extra charge.

What are the available services?
25M/10M internet connection and cable-TV with basic TV channels. Internet modem is not included into services.  

What do I need to do?

  • You need to have a VDSL2 modem for internet conection.
  • You have to reset factory settings to TV / Digibox on installation date and then setup the new available TV channels.  
  • In case you need additional services (faster internet connection, more TV channels etc.), you can order those from Lounea. 
  • You need to cancel possible fixed internet connection with your current service provider in order to avoid overlapping costs.

Why factory settings are needed?
Factory settings will erase old channel information from the memory and replace them with new channel information. If this is not done, some old TV channels will remain in the channel list, but will be useless and part of the new TV channels won't be visible due to overlapping signals. 

Why HD channels are not visible?
In order to watch most of the HD channels, TV card and card reader must be linked due to the copyright reasons. We will make it for you automatically when you renew your cable TV subscription with Lounea. If you still have problems after renewal, please contact our technical support (phone 0800 30 304).

I have a digital TV recorder and I have recorded tv shows. What happens to all my recordings? 

  • If you have recorded TV shows from free channels like Yle1, Yle2, MTV3 etc. you can watch these also in the future.
  • If you have recorded TV shows from pay TV channels, recordings are possible no longer usable. When channel decryption and encrytion is done by using same technique built into the digital TV recorder, you should be able to watch your regordings as before. Some digital TV recorders are using same encrytion which is used for TV channel distribution. In this case your digital TV recorder requires valid subscrition in order to watch recorded tv shows. Current service provider change will change also the decryption key, which means that recorded pay TV channels cannot be encrypted, and thus you are not able to watch anymore these recordings.  

How can I find the new TV channel slots and frequencies?
http://lounea.fi/media/filer_public/63/e4/63e49f0a-e7d2-425d-a2c8-056c59f68976/lounea_kanavaniput_ja_taajuudet_20170317.pdf 

I do not know how to change the needed settings. Can you help me?
In case you need help, please contact Lounea technical support 0800 30304.

How can I order additional services?
Additional services like faster internet connection, pay TV channels etc. can be ordered from Lounea customer service (phone 0800 30300) or Lounea PopUp service point in K-supermarket Katariina.   

Where from I can purchase needed compatible devices?

You can purchase VDSL modem (Telewell EAV-510 v6) for internet use and TV card readers from Lounea PopUp service point in K-supermarket Katariina, Hovirinnantie 5, 20780 KAARINA.

What will happen to my current fixed internet connection? 
Lounea internet will replace your current fixed internet connection. If you have fixed term contract with another service provider, you need to terminate this in order to avoid overlapping costs.

How to contact Lounea in case of any problems?
In case you have any problems, you can call to 080030304 (24/7 service) or send e-mail to asiakastuki@lounea.fi.